Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikkell
Har en volvo 960 -92 3.0.
Den har börjat gå orent. har dock satt i nya tändstift i den nu.
Felkoderna jag får är: 2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-3 Signal från tomgångsventil
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
1-2-1 Tryckgivarsignal
tomgången är lite dålig.. men bilen borde väl inte gå oroligt och få den orange pilen att blinka och likaså lambda lampan lyser oxå..
någon som har några bra billiga tips jag kan testa?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kontrollera lite allmänna saker som vacuumslangar, insugskanalens slangar. skolla spjällhus om luftkanalen är ren. Kontrollera spjällkontakt. Kontrollera jordningspunkter.

Börja där och se om du hittar nåt som gör skillnad.

Mvh GK
av mikkell
kolla det nu.. slangen som som kommer från vevhusventilationen?! den som går in i insugningsröret.. inloppet var helt trasigt det.. så blir och leta efter sen sådan nu.. är det samma som till 940 tro? den som går mellan luftfiltret och spjällhuset?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen inte men jag är osäker, kolla med volvo reservdelar.

Mvh GK
av mikkell
någon som har några mer bra tips vad man kan kolla för att lösa så motorn går bra..
kan tomgångsmotorn göra så bilen går orent? för känns som den missar på någon cylinder...
har kommit så långt nu att när jag ryker ut tomgångsmotorn när bilen är kall så dör bilen iaf.. det gjorde den inte innan..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad har du kollat så här långt då?

Har du bytt den dåliga slangen?

Mvh GK
av mikkell
din dåliga slangen är bytt.. har kollat lite allt möjligt.. bytt tändstift i den.. tomgångsmotorn är dålig när ja mätt på den får ja dåliga resultat så den måste bytas. ska kolla felkoderna igen på den med får på tomgångsmotorn har för mej det är 223 i felkod..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har tomgångsmotorn med 2 eller 3 stift i kontakten?

Har du provat att göra ren den?

Mvh Janne
av mikkell
det är den med tre stift.. jag har testat göra ren den.. men hjälpte inte..
men när man ohm mäter ska det ju vara: 25ohm mellan 1-2 och 2-3. en av dom visar det 30 den andra 15 har ja för mej det var.. men får väl fixa en bättre beg sådan och byta med och utesluta det helt först kanske?!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Finns antagligen på bildelsbasen.se eller laga.se, prova på dessa ställen.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]