Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

bær over med meg, for jeg er norsk... :roll:

Men jeg har en 740 '86, med en b230a motor, som bruker gode 2.5-3 liter pr mil. han ryker også veldigt svart ved pådrag. jeg vet at dette vil tilsi at han får for mye, men hvis jeg skrur blandinga ned, vil den da gå enda dårligere? jeg har byttet;

Luftfilter,
Tennplugger
Pluggledninger
brenslefilter
membran (forgasser)
co verdi 2.00%
uten videre hell...

bilen har rullet 37100mil,
Vil magrere blanding forverre kreftene, eller kan det da bli betre?
håpar på svar... 8)
av Ebbe
Gör ett kompressionstest. För stora variationer, minst 2bar, indikerar allvarliga fel på ventiler, kolvar eller cylinderlopp. Du kommer att få variationer på kompressionstrycket på kanske ett kilo, men det är normalt med tanke på att motorn gått 37´mil.
Går motortemperaturen upp till normalt?
Luktar ojlan i motorn bensin?
Du kan prova att ställa ner tomgångsblandningen, men du har redan lågt CO (2%) så det är säkert inte orsaken.
Har den höga bensinförbrukningen pågått länge?
Ebbe
Användarvisningsbild
av Johan_740
Ja, det har pågått så lenge jeg har hatt bilen, ca 600 mil, kompressionstesten var ok. iflg. volvo forhandleren her, (de har forsøkt å gjøre noe med problemet, men ga opp (!)

Har redusert det noe nå ved å justere på "spjeldet i innsuget", justerte helt ned (sto på 6,5 omdreining opp) også 2.5 opp igjen. dette reduserte forbruket noe, men ikke all verdens, førte også til en penere gange, og raskere reaksjon, men det er fortsatt ikke bra... tenninga er 1grad feil, den er på 8 grader, men grunnet en VELDIG fast irra fordeler er den vond å løsne på. Men dette kan vel ikke ha så mye å si?
etter justering gikk den ned til 1.8 på pen langkjøring, og 2.6-7 på by kjøring.
Takk for tipsene iallefall, og har du flere mottas de med takk! :D
bensin er dyrt nok....
Användarvisningsbild
av Johan_740
Temperaturen er forresten også normal. :wink:
Skal prøve å bytte nål og dyse, og pakke om forgasseren. et siste håp i desperasjon. :lol:
av erikeriksson
Hej, kanske är på helt fel väg, men det kan inte vara kuggremmen som kuggat över, då borde felet kommit plötsligt.
Användarvisningsbild
av Johan_740
Takk for tipset, :) men det er nok dessverre ikke det heller.....
av Ebbe
Hur är det med choke på förgasaren? Fungerar den som det ska? Du har en Pierburg förmodar jag? Har du möjlighet att pröva med en annan förgasare? Kan du inte få tag på någon och vill prova detta alternativ så kan jag skicka en till dig.
av mobi
Hej, om det är en Pirburg förgasare du har så är det nästan lögn att få den att fungera. Jag hade samma problem med högförbrukning och fixade och donade, pratade med fackfolk både från storstan och mindre verkstäder och dom rekomenderade mig att byta förgasare, när jag gjort det till annan så var förbrukningen nere i normalt!
Pirburg fungerar kanon när den fungerar, börjar den krångla så är det mer eller mindre kört!
Användarvisningsbild
av Johan_740
Ja, det er vel forståelsen jeg også har fått. Det har også vært veldig vanskelig å få tak i deler til den.... nål og dyse kommer på 1200,- hos Volvo her i Norge, og de er foreløpig eneste som kan skaffe dem... og da sitter jeg fortsatt med en forgasser i skrøpelig forfatning men med ny nål og dyse...
:roll:

Ebbe: Har du en forgasser jeg kunne kjøpt av deg da? som er i ok. stand? Og hva skal du i så tilfelle ha for den?
Kan få tak i forgassere her, men de jeg får tak i her er enten i uviss stand og gått ihvertfall like langt, eller så er de i samme tilstand som min...

Er rimelig sikker på at det er forgasseren som er problemet, for alt annet har vært sjekka, eller bytta...

stille ned på innsuget hjalp litt, både på reaksjon og forbruk, så nå er den nede i 1.89 på peeen kjørning...
Användarvisningsbild
av Johan_740
ehem... :oops: Ja, det er en Pierburg, helt korrekt..
Og ja, Choken virker som den skal, iallefall så langt jeg kan se... Vikarmen til chokespjeldet og wire og alt går som det skal, men hvordan spjeldet oppfører seg har jeg ikke sjekka. Men merker ingenting unormalt i den retning når choken er slått av. :)

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]