Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Flemm
#27926
Nu er det så att jag har fått olja i vattnet och vatten i oljan :(

Topp packningen er nog trasig, så nu står man utan bil...

Er det svårt att byta på en 740 GL -86:a ????
Vad kostar en sådan ?


Tack för hjälpen !
Användarvisningsbild
av Sparkz
#27942
Är det svårt att byta XXX?
Är det svårt att svara på en sån fråga? Svar: Ja! :wink:
Jag vet ju inte vad du hade för betyg i skiftnyckelkunskap...

Först och främst så mycket felsökning innan du börjar, kompprov, ur med stiften och provtryck kylet och se om du får in vatten i någon cylinder. Går den illa? Är oljan helt och hållet grå? Så här års blir det gärna kondens så man får lite grå sörja i röret till oljestickan. Har du automatlåda kan du få in olja från den i kylet. Jag vill bara vara säker på att vi inte river toppen i onödan här...

Ta loss toppen är väl inga större problem mer än lite fastrostade muttrar på grenröret och pinnbultar som går av. Men det blir ju så mycket lättare att borra ur när toppen ligger på bänken sen...
Sen är frågan vad vi ska göra med toppen. Det brukar inte bara vara att lägga på en ny packning och sätta dit den igen. Det finns två vanliga anledningar till att packningen går. I båda fallen måste toppen planas.

1. Överhettning. Toppen blir skev och lyfter på mitten. Brukar synas på att 2:an och 3:an har sämre komp.

2. Korrosion. Gammal kylvätska blir sur och fräter på toppen. Det brukar vara ganska gropigt runt kylkanalerna.

Har den varit riktigt varm kan den vara för skev för att planas eller till och med sprucken. I det andra fallet kan det klara sig även om det är lite gropar kvar i ytan om det inte är på utsatta ställen -Absolut inga skador på tätnigsytan runt cylindrarna!

Sen har vi ventilerna. På en topp som är krokig blir sätena det med. Då blir det till att fräsa säten och slipa ventiler.

Så plocka av toppen och kör den till en motorrenoverare som får titta över den och göra vad som behövs är mitt råd.

Det du behöver är:
*Sotningssats (toppackning + alla andra packningar runt toppen.)
*Kamrem (om du inte har bytt den väldigt nyss)
*Olja och filter (Jag häller gärna i en billig olja efter ett sånt här jobb och varmkör med det gamla filtret, sen byter jag till den "riktiga" oljan och filter. Då får man med sig den mesta skiten ut.)
*Ny kylvätska (spola ur ordentligt, ev. en körning med avfettning om det är mycket olja kvar)
*Allt som jag har glömt skriva här :D
av Flemm
#27944
Ah... Så mycket =)

Jag som trodde man kunne fjärna toppen och hiva på en ny packning =)

Det er ingen automat. Det er olja i kylarvätskan.
av jonas_bjork85
#29431
kolla om någon du känner kanske kan plana toppen brukar inte kosta mer än kanske en låda öl som tack för hjälpen eller om du lämnar in den ngnstans så bör du inte betala mer än 1ooo-lappen iaf.. men en packning kostar ca 150-200:- iaf på mekonomen här i kristinehamn.
När toppen e planad och du ska dit med en ny packning så se till att använda krafthylsa och momentskaft. (jag knäckte 3 vanliga 12-kankts hylsor när jag lossade min topp då jag skulle byta.)

//Jonas

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]