Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nyllet
Har problem med bensinförbrukningen på min 960 3,0 Aut -96. Har ca 11km till jobbet och enligt vad jag har fått fram så drar den närmare 2,1 l/mil!!! :shock: Ok att det är kallstart men va fan 2,1!!! Soppan kostar ju idag 11kr/l.
Snart blir det ju billigare att åka buss! :???:

Vad är det för fel???
av Ebbe
Först dom vanliga frågorna: Service utförd? Luftfilter, stift mm osv. Har du möjlighet att koppla in en motorvärmare? Lufttryck i däcken? Pumpa 0,3 bar över vad som står i din handbok, dvs ca 2,8bar fram och 2,5 bar bak. Din bilmodell har väl inte gjort sig kännd som nån spargris när det gäller bränsleförbrukningen. Kompisens Opel Comodore 2,5 Automat tar drygt 1,8l/mil under liknande förhållanden som dina.
Kolla så att inga bromsar ligger på. Blyfot förvärrar givetvis problemet!
av Nyllet
Helt nytt luftfilter och det är fixat det mesta. Men när jag kör blandat dvs. fram o tillbax till jobbet en vecka och lite i stan + 30mil motorväg då drar den 1,05l/mil.
Stor skillnad tycker jag?
av Ebbe
Kan hålla med dig om att det är stor skillnad. En del beror på körstil. Kör du ifrån alla vid rödljusen? :D Blyfot är en stor bov i förbrukningen. Får du upp motortemperaturen efter ca 3-4km körning och är den helt uppe när du kommer till jobbet? En motor som inte uppnår driftstemp. drar mera soppa. Tycker du ska pumpa däcken som jag sa förut.
Ebbe
av Nyllet
Jag kör snällt. Håller ca 90km/h i 9km. Inte mycket inbromsning/acc.
Ja värmen blir rätt efter ca 2-3km. Skall pumpa däcken och kolla avgasvärdena, hoppas att det ger något resultat.
Har en jobbarkompis som kör en 965 2,5 Aut -96 och hon kör samma sträcka. Den drar ca 1,1-1,3?
av bosse i hbg
hej jag bytade tempgivaren till motorstyrningen och termostat det gjorde nytta kör 0.7 långtur 1.0 blandat 1.2 stads körning.
av Perra N
Det är inte alls säkert att bilen är törstigare än normalt. På 11 km hinner ju bilen knappt upp i full temp. Och under 70-80 grader är bilen törstigare än när den nått full temp. Men kolla över alla andra källor först, såsom lufttillförsel (luftfilter) och tänddelar. Det kan göra underverk på förbrukningen.

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]

Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]