Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Jag har en Volvo 760 tic -90 sin för tillfället har en manuell låda. P.g.a en propp i ryggmärgen så har mitt vänstra ben slutat fungera som det ska så jag kan inte köra manuell låda längre, å därför vill jag byta till automat då jag gillar min bil annars.

Jag undrar om man måste eller bör ha en viss modell av automatlåda, jag vet typ ingenting om vad som finns å vad man kan välja emellan. Så det jag söker är information av vilken automatlåda man bör leta efter, och gärna med motivering varför ditt eller datt.

Jag har nu nys på en låda till 940 turbo -96, kan den passa? Jag undrar särskilt med anledning av att jag har multilinkbakaxeln - är det någon annan kardan på min bil eller fäste bak i bakaxeln på kardan?
Senast redigerad av 1 ByF, redigerad totalt 0 gånger.
av Rick
Undrar om du får bilen igenom besiktningen efter bytet, bättre att byta till en bil med automat...
Mycket pyssel med att få dit en automat låda med svänghjul, konverter, oljekylare m.m
Tänk på att automatare har en annan utväxling i bakaxeln...
av Volvo_740_GLT
Att få igenom den hos bilprovningen är inga problem alls, det är bara att göra en reg.besiktning
Användarvisningsbild
av ByF
Jag glömde säga att den är f.d automat och på pappret ännu är det. Då jag köpte bilen var den bytt till manuell men ej ombesiktigad till automat - och så har jag besiktat den år efter år :) P.g.a detta så misstänker jag även att det inte bör bli något problem med utväxlingen och hastighetsmätaren.

Det jag undrar mest över är om det kan bli något strul med kardanaxeln till bakaxeln då jag har multilinkbakaxel. Nån som vet något om detta?
Användarvisningsbild
av ByF
Ja vi får väl hålla tummarna för att allt passar - har nu varit och köpt mig en växellåda (inkl. pedalställ, kardan m.m. m.m.) nu då till en 940 turbo -96 och hoppas nu att den ska passa rakt av på min 760 turbo -90.
av mackan_
Jag ska byta låda på en 760 aut 1990 med multilink till manuell M90, och undrar hur det gick med kardanen? Räcker det med främre delen från donatorbilen (940 med m90 t.ex) eller måste man ta hela bakaxeln?
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]