Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Are
Har drabbats av oljeläckage på min 945 fick kick på besiktningen också. det droppar från hasplåt och under frambalken. Läckage uppstod under vintern och det värsta är att jag inte kan lokalisera det hur jag än försöker.
Undrar om någon har drabbats av något sådant och kan tipsa mig.Har bar på mig till den 6 juni sen måste den var besiktigad. :roll:
av Hylman
Det skulle kunna vara från styrväxeln eller något av de hydraulrör som löper längs styrväxeln i frambalken. I så fall bör du kunna se att oljan är röd och luktar hydraulolja. Lukta i påfyll till styrservo om du är osäker. Det bör också gå att lokalisera om du kryper under med en ficklampa.
av Are
Hylman skrev:Det skulle kunna vara från styrväxeln eller något av de hydraulrör som löper längs styrväxeln i frambalken. I så fall bör du kunna se att oljan är röd och luktar hydraulolja. Lukta i påfyll till styrservo om du är osäker. Det bör också gå att lokalisera om du kryper under med en ficklampa.
Det är inte hydraulolja det har jag redan kollat men tack för tipset.
av Are
Lackis skrev:Kolla främre packboxen till vevaxeln.
Det ska jag göra!
Är det jämmrigt att fixa på den här motorn?
av Afolkers
kolla främre packboxen på kamaxeln, låter iof troligare men vevaxeln i detta sammanhanget men man vet aldrig. Brukar bli olja på vattenpumpen och omkring där då.
Känns iof inte som det skulle läcka SÅ in i helvete så det rinner ner på plåten och ner på golvet men. Gör rent så blir de lättare att lokalisera :) .
av Are
Afolkers skrev:kolla främre packboxen på kamaxeln, låter iof troligare men vevaxeln i detta sammanhanget men man vet aldrig. Brukar bli olja på vattenpumpen och omkring där då.
Känns iof inte som det skulle läcka SÅ in i helvete så det rinner ner på plåten och ner på golvet men. Gör rent så blir de lättare att lokalisera :) .
Jag har kollat kamaxelns tätning och det finns ingen olja där, det drabbade mig på min gamla 245 en gång så det var det första jag kollade.Ska tvätta hel spisen idag . Nu spottar den ut ca en liter var 14 dag.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det är nog packboxen på veven eller mellanaxeln som läcker då. Att byta är relativt enkelt men det kräver lite verktyg.

Först måste du ha av remskivan, och den sitter som fan. Sedan får du ha av kamremmen och kamremsdrevet samt brickorna. Sedan får du ta en mejsel och försöka lirka ut packboxen. Är det omöjligt så måste man ha bort hela alukåpan och då blir jobbet lite värre.

För att få i packboxen är det bra om man har ett pressverktyg för dom sitter ganska hårt.
av Are
Tackar för dessa tips:.
Jag har nu konstaterat att det är främre packboxen ,vevaxeln så då vet jag precis hur jag ska gå till väga.
Byter remmen samtidigt så är det ändå gjort.
Än en gång tack för hjälpen!
av Sjöle
Rengör vevhusventilationen först. Finns det ett övertryck så trycks oljan ut där. Det kan räcka med att rengöra ventilationen. Börja med det, det är alltid lättast.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]