Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av clew
Har lyckats köra sönder diffen på min 740GL Sedan -87.
Den har ju 4vxl med OD (heter den m46?) och jag undrar om det är en speciell diff till just den kombinationen, eller kan ja plocka lite vad jag vill på skroten?
Är medveten om att det antagligen är olika utväxling på olika 740 men passar alla fysikt med varnadra?

Är väldigt tacksam om nån kunde säga vilka bilar jag ska leta på, har itne hittat nån som är likadan som min på skroten än.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Komplett axel blir enklare än att byta klump, det är ju lite spel som ska shimsas in annars...
Utväxlingen ska stå på en klisterlapp på axeln, men det är nog inte så lätt att se nu som det var -87. Lyft ETT bakhjul och vrid pinjongen och räkna varv tills hjulet har gått TVÅ varv, det är utväxlingen. Eller pilla isär och räkna kuggar.

Det man får se upp med är tandhjulet till hastighetsgivaren. På en 87'a är det antagligen 12 tänder, på lite nyare är det 48. Det går att se om man lossar pluggen. Kan bli lite dumt om hastighetsmätaren visar 4x för mycket...
av clew
Okej tack för tipsen, får leta efter en komplett axel då.
Har inte så stora krav på den bara den funkar tills vintern e slut.
Kör bättre bil på sommaren.

Ska se upp för drt där med hastighetsmätaren, men om utväxlingen är lite högre eller lägre spelar mig inte så stor roll.
Men passar alla axlar fysiskt annars? Om de skulle vara från en GLE tex.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Axlarna passar, men tandhjulet fick 48 tänder 88 eller 89 så håll dig under det. kolla kåpan med, brukar rosta sönder.

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]