Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dyngve
Har Volvo några bromsbelägg av "racingtyp" som tål högre värme än originalbeläggen? Bakre beläggen passar nämligen rakt av på skotern, och originalbelägg till den kostar 1000 spänn för 1 par! Har testat Volvo originalbelägg men de pallar inte värmen utan "glasar".
av Ebbe
Kolla på Pean Swedens hemsida. Där finns bla racingbelägg.
http://www.peansweden.com/
Tyvärr så ökar ju även priset jämfört med orginalbeläggen! Vissa kostar tom mera än dina orginalklossar till skotern!
Mekonomen har också några belägg som ska tåla hårdare tag!
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dyngve skrev: Har testat Volvo originalbelägg men de pallar inte värmen utan "glasar".
Kollegan åker rally med originalbelägg, då tycker man att de borde klara att bromsa en skoter...
Men bakbromsen på en bil jobbar ju inte så där hårt iofs, kanske annat material där. Skulle det gå att kapa 240 fram-belägg och hänga i en sprint?
av Dyngve
Jag kanske bör tillägga att beläggen kom från Meca, alltså inte Volvo Original.
Men hursomhelst så vill jag ha lite värmetåligare belägg, ska kolla vad Mekonomen hade att erbjuda.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har testat Volvo originalbelägg men de pallar inte värmen utan "glasar".
Jag kanske bör tillägga att beläggen kom från Meca, alltså inte Volvo Original.
Bestäm dig! :lol:

Rallykollegan testade piratbelägg en gång. Aldrig mer.
av Perra N
Vad är egentligen "original"? Man kan ju köpa Brembo bromsskivor, Gates kamrems-kit osv. från både Meca, Mekonomen och Bilia, i olika förpackningar. Jag har använt både Ferodo och Pagid belägg till mina projekt för banåka/gatåka/stripp och de har funkat kanon. Det man bör tänka på om man uppgraderar beläggen, är att ibland tåler inte bromsskivorna den högre temperaturen som beläggen tål.

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]