Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Hur går flödet genom kylsystemet på en 945?

Motor--> Termostat--> Kylare--> Pump--> Motor... Stämmer detta?

Har precis bytt termostat då jag hade svårt att få upp maskintempen så nu funkar det som det ska. Nu smyger nålen upp och ställer sig helt vertikalt när maskin blir varm och visar sen inga tendenser att varken öka eller minska.....

När jag stod och klämde på slangarna för att avlufta noterade jag att den nedre slangen från kylaren till pumpen inte var varm... Borde inte slangarna hålla en ganska jämn temp? Motorn var alltså varm vid detta skede och termostaten hade öppnat

Kan kylaren vara igensatt?
Kan det vara luft?

Tacksam för svar

//Kennta
Här kommer lösningen (bara 3 år senare.... tänker främst på om nån annan får samma problem)

Det visade sig att vattenpumpen var kass. När bilen stod inne på tomgång så gick tempen upp och tillslut började den självcirkulera (inte koka)... Alltså körde jag med kass vattenpump i flera år. Om pumpen var helt kass eller gav ett litet flöde låter jag vara osagt men det gjorde i vilket fall inte det det skulle.

Efter bytet fick jag snabb och bra temp i kupén. Temperaturskillnaden på slangarna är nu ganska liten till skillnad mot innan då vattnet stod stilla....

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]