Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av åke ringquist
hej min 740 -90 230f har börjat jäklas!! tomgången åker upp och ner hela tiden den ligger mellan 1000 och upp till 2000 varv.det är knappt det går att köra bilen.jag har bytt tomgångsmotorn och har provat en annan luftmassemätare men ingen skillnad.kan det vara spjällhuskontakten som spökar jag har justerat klicket men det gav ingen förbättring. hur uppvisar sig fel på spjällhuskontakten när den pajar... eller vad kan det vara för fel :?: hjälp mig......
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kollat tjuvluft?
Mät spjällkontakten så den verkligen fungerar.
av Danne76
Jag hade så på min Peugeot fast tomgången låg mellan 1000 och 3000 varv. Det var en cell i batteriet som hade tackat för sej. Vet inte om Volvo bilar är lika känsliga.
av åke ringquist
jag ska prova en annan spjällkontakt idag.jag har letat efter tjuvluft men inte kunnat hitta nått.jag använde mig av startgas på alla slangar och spridare men den reagerade inte på nått.som sagt vad händer när spjällkontakten lägger av??ingen som har haft liknande fel.....
av åke ringquist
bilen lagad spjällaxeln blev så glapp efter tvätt att bilen fick tjuvluft där .bytte ut huset sen funkade bilen igen....
av joachim zagai
tror också på tjuvluft, polarn hade så på sin 480 och han bytte allt och rengjorde mm, men det var tjuvluft .
av carl
Har en kompis som har det trasslet på en volkswagen, det skulle tydligen vara lambdasonden som var trasig. Vet inte om han har bytt den ännu, så jag vet inte om det verkligen var lösningen eller ej.

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre el[…]