Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 965Peter
Hej!
Jag har problem med min volvo960. Det är som så att det är ju en automatare å då har jag 3 olika lägen! W(winter) S(Sport) E(ekonomi) å den blinkar mellan Winter å typ ekonomi om jag nu kör på den å så blinkar lampan i instrumenten som indikerar att jag kör på vinterläge. Sen till det värsta.! Den har tappat motorkraft som fan!
Tacksam för alla svar! :D
av volvo944gl
har inte du skrivit här om detta problem innan?
av Gelis
Den har inte tappat motor kraft utan det är lådan som går till ett "limp home" läge, vilket innebär att den växlar inte som den ska och startar på 3:e växeln (tror jag det är)
Bara att göra som det skrevs ovan, kolla felkoder. Men en känd felorsak är växellägesgivaren.

Kolla koderna och nolla dessa. Starta och se om dom kommer tillbaka. Föresten -95 då finns väl inte diagnostik enheten i motorrummet kvar. Då blir det kanske lite besvärligare att kolla koderna.
av Jonasolof
Vanligaste felet är PNP switchen som sitter utanpå lådan och talar om hur spaken till automatlådan står. Sök på forumet, det finns mycket om PNP. Ibland kan man få kontakten att funka igen. Ger felkod 313 (vet ej om det gäller 1995, det gäller i alla fall från 1991 ngra år framåt.
av 965Peter
Gelis skrev:Den har inte tappat motor kraft utan det är lådan som går till ett "limp home" läge, vilket innebär att den växlar inte som den ska och startar på 3:e växeln (tror jag det är)
Bara att göra som det skrevs ovan, kolla felkoder. Men en känd felorsak är växellägesgivaren.

Kolla koderna och nolla dessa. Starta och se om dom kommer tillbaka. Föresten -95 då finns väl inte diagnostik enheten i motorrummet kvar. Då blir det kanske lite besvärligare att kolla koderna.
Ja tyvärr så ingår inte växellådan, acc, å farthållaren i den dosan som finns i bilen så det är ett jobb för volvo och göra detta :) Men nu står bilen där så jag skiter i den mer får betala d som d kostar :( Men tack så mkt för hjälpen
Mvh Peter
av 965Peter
linuslinje skrev:Det är vanligt att växellådsgivaren är slut också.

Bryt strömmen vid batteriet i 25 min. Då ska den återställas.

Kostar 625 kr på http://www.skruvat.se/Switch-automatisk ... 13303.aspx
Hade brutit strömmen i ca 2 timmar men det var tyvärr samma men nu står bilen hos volvo i trollhättan så dom får fixa det. men tack för hjälpen !
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]