Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dymotag
När jag kopplade in min radio i bilen så märkte jag efteråt att det var ström på den svarta minuskabeln. Samtidigt slutade mitt centrallås att fungera. Vet någon var den minuskabeln går någonstans så att man kan åtgärda felet? Vore tacksam för svar snarast möjligt. Har varken centrallås eller radio nu.
av Ebbe
Föreslår att du tar bort den minuskabel du använder nu och drar en ny från lämpligt ställe till radion!
av Peterlindberg
tjena..

om det är en minus kabel som kommer från nån apparat så låter det som den släpper igenom ström. alltså att strömmen går igenom tex fönster hissarna och ut i minus kabeln...
vad händer om du lägger den mot jord?
antigen går en säkring eller så börjar grejerna att funka..

bara att prova

Peter v90 -98
Användarvisningsbild
av Mysko
Ebbe skrev:Föreslår att du tar bort den minuskabel du använder nu och drar en ny från lämpligt ställe till radion!
Å nutt lämpligt ställe är ju batteriet om man vill vara säker.
av Roger
Hade likande fel på en 240 en gång i tiden. Stereon satt i en stöldkasett i instrumentbrädan och varge gång jag tog ur radion ur stöldkasetten så la centrallåset och fönsterhissarna helt av..

jag började och spåra kablar under instrumentbrädan och hittar en svart kabel som satt fastskruvad i stöldkasetten. när jag jordade den kabeln så funkade alla el grejor i bilen...

Då förstod jag att när jag satte in radion i kassetten så jordade jag fönsterhissarna och centrallåset... väldigt skumt så det låter som o din kabel ska jordas....

Roger
av Peterlindberg
ja exakt det ja va ute efter tack roger

när du hade radion i kassetten jordades den troligtvis från anntenkabeln därför funkade fönsterhissarna

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]