Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av engen
Hejs!

första inlägget här för mej som är nybliven volvoägare :)

"Problemet" jag har är att när man startar bilen så ligger tomgången på runt 15-2000 varv, detta vet ja är normalt ett tag, men även fast ja kört med motorvärmare ca 1h och kör ca 1,5 mil landsväg så är det fortfarande samma, men när man kört en längre bit så är tomgången normal igen, vet dock ej om detta är normalt att den ligger så högt så länge?, motortempen ligger som den ska och är ändå såhär?
Och till frågan då om detta inte är normalt, vad ska ja ta och kolla?

edit: detta gäller en 740 Gle -88 ca 22000 mil på motorn, en b230e om ja inte minns fel
Senast redigerad av 2 engen, redigerad totalt 0 gång.
av NCR
engen skrev:Hejs!

"Problemet" jag har är att när man startar bilen så ligger tomgången på runt 15-2000 varv, detta vet ja är normalt ett tag, men även fast ja kört med motorvärmare ca 1h och kör ca 1,5 mil landsväg så är det fortfarande samma, men när man kört en längre bit så är tomgången normal igen, vet dock ej om detta är normalt att den ligger så högt så länge?, motortempen ligger som den ska och är ändå såhär?
Hej och välkommen!

Till att börja med, vilken bil har du? Årsmodell och milantal är också en hit om du vill ha mer än gissningar.
av ealoken
når motoren er kald. så slår kaldstart ventilen inn. og bensin dysene går på to sykluser isteden for en.

dvs dobbelt så mye bensin ved oppstart!
derfor høy tomgang
Användarvisningsbild
av engen
ealoken skrev:når motoren er kald. så slår kaldstart ventilen inn. og bensin dysene går på to sykluser isteden for en.

dvs dobbelt så mye bensin ved oppstart!
derfor høy tomgang
jadå så mycket har ja förstått själv också ;), men efter 1h med motorvärmare och längre körning så tycker jag att motorn hunnit bli så varm att tomgången ska ha gått ner?
av NCR
engen skrev: jadå så mycket har ja förstått själv också ;), men efter 1h med motorvärmare och längre körning så tycker jag att motorn hunnit bli så varm att tomgången ska ha gått ner?
Ja precis, det låter inte normalt nej.

Det första jag tänker på är termostaten, men det är bara en gissning...
Användarvisningsbild
av engen
okeey.. men skulle inte tempmätaren visa konstigt då också, eller är ja helt fel ute då?.. om det är nån som har säkrare svar på vad man ska undersöka får gärna skriva :)
Användarvisningsbild
av Mysko
engen skrev:okeey.. men skulle inte tempmätaren visa konstigt då också, eller är ja helt fel ute då?.. om det är nån som har säkrare svar på vad man ska undersöka får gärna skriva :)
Jo den borde visa fel åxå. Men nu kanske jag är helt ute å cyklar igen, men min far hade en B21E som det ver nått problem med. Kommer inte ihåg symptomen, men dom bytte en kallstarventil på den varje fall så var problemet löst.

Han fick den gamla med sig hem å kollade på den å skruvade i sär den. Den var full av vatten. Å efter att han tömt den å låtit den torka satte han tillbaka den å bilen funkade som den skulle.

Dom hade alltså bytt en del det inte var fel på. Och så länge vattnet var fruset funkade inte bilen som den skulle, men efter några mil så tinade det ju, å motorn gick som den skulle.

Vet ju inte om din motor funkar likadant, men kan ju va värt att kolla.
engen skrev:Hejs!

edit: detta gäller en 740 Gle -88 ca 22000 mil på motorn, en b230e om ja inte minns fel
Hej!
Visst kan det vara kallstartventilen som spökar för dej men det kan även vara tomgångsmotorn samt att bilen ev. kan ta tjuvluft någonstans...

Även jag har en 230E i min bil och hade en del problem med hög tomgång på 1500-2000 rpm men efter att ha bytt spridarpackningarna så ligger nu min motor på runt 1100 rpm även vid kallstart så detta med att 1500-2000 rpm vid kallstart skulle vara normalt är rent nonsens!

Så mitt råd får bli...Köp en burk startgas och kolla efter tjuvluft innan du börjar byta kallstartventiler etc

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]