- sön 26 sep 2004, 17:36
Hej!
Jag har råkat ut för samma sak som du. Har en 940 men tror att det är samma fel. Första gången det hände åkte jag och köpte ett nytt batteri, en vecka senare var det dags igen, for in på en volvoverkstad och frågade om råd, byt laddningsregulator sa dom och så gjorde jag. Så händer det igen, fick bilen boxerad till en annan Volvoverkstad där mätte dom och sa att generatorn hade lagt av. Vad skulle man göra, det var bara att byta generator. Nu skulle alla problem vara lösta men en kväll en vecka senare skulle jag hem och bilen var alldeles utan ström. Min fru kom och drog hem mig. När vi kom hem hade grannen främmande och som tur var, var besökaren bilmekaniker. Han satte sig i bilen och vred om nyckel tittade på instrumentbelysningen och sa att laddningslampan lyser ju inte, nä det hade den inte gjort alla de gånger det inträffade, kom vi på. Han skruvade loss instrumentbrädan och bakom alla mätarna sitter det ett kretskort och där hade VI felet, en lödning var nött och glappade. Beställde ett nytt kretskort och nu har bilen gått 1,5 år utan problem. Men det blev en dyr historia med alla onödiga byten som inte var själva felet. Han förklarade att laddningen gick över den där lödningen och det var därför laddningslampan inte lyste. Vet inte om det är samma fel du har men tänkte att jag kunde tipsa dej att prova innan du vidtar några andra åtgärder.
Mvh
Lars :)