Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nyteknik
Vår nuvarande bil är en 1995 Opel Omega Caravan 2,0 16v och efter en kort period då den var nyinköpt fungerade den mycket bra. Tyvärr har motorn börjat gå dåligt och AC:n slutat fungera. Vi känner att den har sett sina bästa dagar och vill satsa på en bil som kommer kännas fräsch och stabil en bra tid framöver.

Jag vill ha en pålitlig bil som det är lätt att hitta billiga reservdelar till och som det är enkelt att skruva med om det skulle bli nödvändigt. Flärd och finess är inte lika viktigt som komfort och driftsäkerhet.

Utan att ha ägt någon av dessa bilar framstår en fräsch 945 eller 855 som två bra val. Vilka nackdelar som är relevanta för mig har respektive modell? Är intresserad av personliga erfarenheter - positiva och negativa. Är det någon speciell motor jag ska akta mig för och någon som är extra bra?

Mycket tacksam för svar!
av Arne Koren
Jag skulle ha valt en 945:a pga att den är bakhjulsdriven. Inga dyra drivknutar att byta och mycket bättre när man drar släp.
MVH Arne.
Användarvisningsbild
av Nyteknik
Det blir nog en sådan också. Det känns mest "rejält" och "tryggt" även om man vid bilköp kanske inte ska gå så mycket på vilken känsla man får av olika alternativ. Bättre med fakta. Dock tror jag att det även då talar för 945.
av Lars
Hej!
Skulle jag få råda dig blev det 940. Vi har nämnligen båda sorterna, frun 850 GLT och jag en 945:a. Visst är 850 vass och rolig att köra men när det gäller priser på reservdelar och pålitlighet föredrar jag 940:n. Jag är inte alls imponerad av 850:n, och som "dragare" är 940:n överlägsen. Har nyss bytt drivknutar på 850:n fast den är 4 år nyare och jag säger bara ojoj, vilka priser. Så ska du ha en rejäl och pålitlig bil välj 940. Det är min inställning i allafall.

Lycka till!
Lars

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre el[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!