Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofrälst
Igår var det dags att byta till vinterdäck för min del, på väg till platsen för bytet så började det surra ifrån höger framdäck, min tanke gick direkt på hjullagret.
Mycket riktigt när vi lyfta upp bilen och snurrade på hjulen så "knasstrade" det ifrån lagret.
Min fråga är:
jag tittade på Haynes gör det själv bok för både 745 och 945
Jag har för övrigt en volvo 745-91, I 945 boken står det att man ska byta hela navet och i 745 boken står det att man ska byta dom enskilda lagrena i själva navet, jag undrar nu om det är någon skillnad mellan 745 och 945 bromsar eller om man kan lika gärna ta och byta hela navet på min 745 som för övrigt verkar mycket lättare att byta än enskilda lager.
kan lika gärna fråga vad som för övrigt skiljer 745-91 och 945-91 förutom fronten?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kommer inte ihåg exakt när det blev komplett nav på 740, runt 88 tror jag, så du har nog helt nav på din. Lättare att byta men dyrare lager...
Tar du loss koppen ser du vilket det är; kronmutter och saxpinne = lösa lager, bara mutter och inget fett = helt nav.

Axeltappen är olika så det går inte att byta lagertyp.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]