Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofrälst
Hej!
mitt första inlägg här på forumet, tänkte jag kunnde fråga lite mer kunniga personer än mig när det gäller volvobilar.

Jag har en 745-91 som rullat 19 000 mil, motorn är en B230F motor.

Bilen har börjat få missljud i växellådan speciellt på 3 & 5:e växeln, ett konstant brummande ljud när man kör, så fort man växlar eller tar foten av gasen blir den tyst så det är när lådan får jobba som det låter, står man på friläge och varvar upp motorn låter inget heller så jag antar att det måste vara lådan. Lådan är för övrigt en 5växlad låda.

Jag tänkte att det är nästan lika bra att byta, jag har nämligen en skrotfärdig 740 88:a med en likadan växellåda som har gått 24 000 men låter mycket bättre än min nuvarande.
Jag har aldrig bytt låda förr så jag undrar om det är svårt och vad man behöver när det gäller matrial?

Väldigt tacksam för svar

föressten, det finns ingen i närheten av göteborg som vill tjäna extra denna månad :wink: :?:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lagren på mellanaxeln skulle jag tro, det brukar låta på alla växlar utom fyran då. När lagren blir slitna ökar avståndet mellan kugghjulen lite så kuggarna slits fel. På fyran kopplas in- och utgående axel ihop direkt, då går kraften inte över mellanaxeln.

Inga problem att byta från en 88 till din bil om det är samma låda. Har 88:an hallgivare i fördelaren finns inte urtaget för impulsgivaren längst upp på sprängkåpan. Men kåpan är tunnare just där, ett par slag med hammaren och några drag med filen så är det klart.

Om den har gått 19000 skulle jag nog byta koppling när lådan ändå är nere. Kolla om packboxen på vevaxeln läcker också.
Du behöver centreringsdorn för kopplingen isf, och helst ett specialverktyg för att knacka i packboxen. (Pillar du isär den gamla lådan går det fint att använda ingående axeln från den som centreringsdorn)

Skaffa en Haynesbok om du är osäker.
av Volvofrälst
Tack så mycket för tipsen sparkz

Jag antar att när dom lagren börja låta så har inte lådan långt kvar i sig eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den kan nog gå ett tag till...
Användarvisningsbild
av mojang
jag har liknande problem med min 745 88 b230 f, 5växlad utan överväxel
det kommer ett vinande ljud när jag gasar, mest på låga växlar och höga varv. Och om jag inte minns fel så lät det inte på fyrans växel. Det låter inget när jag varvar upp den i friläge. Kan det vara samma fel på min? Går det att bara byta lager i växellådan eller måste man byta hela, eller är det lika dyrt? Eller finns det något annat man kan göra?Kan inte så mycket om växellådor, tacksam för svar
av Priffe
Vanligt med missljud i M47an. Det är inte lönt att reparera dessa lådor., då man kan förvänta sig mer problem efter ett tag.
Som tur är så finns det gott om M47 på skrotarna numer. Jag brukar kunna hitta för runt tusingen. En del skrotar vill ha mer så kolla runt....
Användarvisningsbild
av mojang
ok tackar för svar

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]