Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johnnysegel
Tjena.....

Besiktade bilen idag fick nedslag på att ABS lampan inte lyste när han vred på tändningen.

Åkte hem och kollade säkringar, abs säkring hel.

Tog ur instrumenthuset och bytte lampan till abs lampan, men fortfarande mörk.

Någon som varit med om något liknande?

mvh johnny
av patan
Hallå!

Jag har en 945:a -93 med ABS. Då jag köpte bilen så funkade både lampan i instrumentet då man vred på tändningen samt att ABS:en funkade då man pallnitade. En dag i vintras så märkte jag helt sonika att jag minsann låste bromsarna en dag då det svinhalt ute. Då märkte jag även att lampan inte lyste vare sig då man vred på tändningen eller då man körde trots att ABS:en var ur funktion.

Kollade felkoden och den angav ABS sensor höger fram ur funktion. Fick tag på en begagnad ABS sensor som jag bytte på höger framhjul. Nu funkade iaf ABS då man pallnitade men fortfarande detta problem med lampan som inte tändes vid tändningsläget. Kollade säkringar och lampa och det var okej. Tills jag upptäckte att baksidan av hela instrumenthuset är ju täckt av som ett kretskort av tunn tunn blå plast där alla "ledningar" går i själva den tunna plasten. Upptäckte där då att just "ledningen" som går till och sitter runt runt ABS lampan hade ju spruckit av. Verkar som att dom där tunna plastkretskorten lätt spricker och går av. Så jag lödde helt enkelt in en liten kabelbit emellan en annan jord och jord till ABS lampan och vips så funkade lampan då man vred på tändningen igen. Så nu tänds den då man vrider på tändningen men slocknar sen eftersom jag numer har en fungerande ABS sen jag bytte ABS sensor. (OBS jag lödde inte in kabelbiten på tex. oljetryckslampan eller vad det är som oxå gör en check då man vrider på tändningen. Fick en del tips att man kunde ju göra det enkelt att löda in sig på den bara för att det skulle funka på besiktningen men det gjorde jag som sagt inte.)

Så felet att din lampa inte lyser tror jag sitter bak i instrumenthuset på det här stora blå tunna plastkretskortet eller vad man kallar det.
av rosse
Hej!
Har samma problem på vår -94 .
Nu undra jag om du skruvade bort det blå kretskortet satt brottet på baksidan ?
Och hur lyckades du att löda utan att smälta plasten ?
/Peter
av sicnarf
Han har varit borta från förumet sen 8/8/2011 och lär inte svara på din fråga.
Klick på hans användarnamn så ser du detta. Du får ta loss instrumentet (2 små hål på höger och vänster sida du får trycka en jätte smal mejsel i och plocka ut den) och löda försiktigt.
Det finns massa filmer på Youtube som visar hur man löder. Den blå plasten är bara där som skydd.
Pilla undan lite om du måste och löda på försiktigt.
av rosse
Har provat ett annat instrument då är det inga problem ,inga felkoder heller så problemet sitter i instrument.
Men jag kan inte ser brottet på kretskortet ,det var därför jag undrade om man skulle lossa alla skruvarna,
om man kan ser något brott på andra sidan kretskortet ?
Tack för förslagen
Peter

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]