Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada...
Jag har en volvo 740 GL -91 med B230F motorn samt M47 växellådan.
Jag har problem med att växla när bilen står still.
När bilen rullar samt när man kör bilen så är det inga som helst problem att växla.
Efter att man har varit ute och kört och låter bilen stå i friläge så går det inte att få i 1:an, 2:an och backen men 4:an går, 3:an går men kärvar likaså 5:an. Stänger man sedan av motorn så går det att få i alla växlar.
Det spelar heller ingen roll om bilen är varm eller kall samma fel händer.
Här om dagen bytte jag växellådsolja i den men det blev inte bättre av det.
Så snälla hjälp mig vad är det fel tror ni?? :roll:
Användarvisningsbild
av Crille
Finns en plast ( kanske inte är plast utan nylon eller likannde ) lagring som bruka bli sliten.
Titta under bilen där växelspaken kommer ner genom golvet, den är där ledad i en 90 graders vinkel med länkarmen fram till lådan. i 90 graders leden sitter en plast lagring som slits ut.
Man kan märka det på att växelspaken är ganska slapp och diffus.
Den är enkel att byta själv och är den riktigt sliten så känns det som att få en ny växelåda monterad. alla lägena blir enkla att få i igen.
av Dragonheart
Hej!
Tack för tipset Crille, ska kolla om detta är felet.
Hoppas det, för jag har gått och trott att det är kopplingen som har rasat.
Återkommer och berättar hur det gick...
//dragonheart :)
av Dragonheart
Hej!
Har gjort nu som Crille sa men det blev inte bättre. så enkelt vet jag inte om det var, trångt och jävligt.
Nu blir det kopplingsbyte istället, och byta svänghjulslager, tryckplatta,lamell, urtrampningslager och bakre vevaxelpackboxen sen vore det fan om inte felet skulle vara åtgärdat. :evil:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kopplingsbyte kan hjälpa. Särskilt om du har hydraulisk koppling, den går ju inte att justera. Problemet är att kopplingen draggar lite och drar med sig ingående axeln i lådan. Det sitter en broms i lådan som ska hålla still dreven, och är den sliten är det värre.
Du kan undvika skrap när du lägger i backen genom att bromsa upp lådan med 2:an och sen snabbt lägga i backen.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]