Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Cliffan
Hej!
Jag har fått nys om en 945:a med trasig kamrem, min fråga är nu givetvis:
Brukar ett kamremsbrott i princip betyda motorhaveri eller kan det räcka med att byta kamrem för att få snurr på den igen?
"En kompis" påstod att det ska räcka med att byta remmen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
230F klarar sig har jag för mig. Kolla ventilspel, är det ok så häng på en rem och testa.
av Cliffan
...för svaret. Får kolla upp bilen och sen skriva en lägesrapport!
MVH
"Cliffan"
av Cliffan
Har kollat upp bilen lite mer, det visade sig vara "bara" en trasig topplockspackning... ej trasig kamrem.
Användarvisningsbild
av Crille
Cliffan skrev:Har kollat upp bilen lite mer, det visade sig vara "bara" en trasig topplockspackning... ej trasig kamrem.
Men att bara fixa en topplockspackning är mer jobb än ett kamremsbyte.
Det är aluminiumtopp och när du har lossat på den så måste den planas också. :cry:
av kung_royne
måste toppen alltid planas om man lossat den? :(
av Priffe
Du kan mäta hur skev toppen är, upp till 0,5 mm kan vara acceptabelt.

Men det är en god idé att alltid plana en aluminiumtopp,
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Den behöver inte alltid planas, mät upp hur skev den är med en BRA Stålskala. (stållinjal) och bladmått eller liknande.

har du lös toppen, så lossa kammen, tryckarna, byt dämparna, köp en ventilfjäderbåge för en hundralapp och byt ventiltätningarna. Skeppa me topp å kam till nått fordonsgymnasium eller nån bilmek som billigt kan justera ventilspelet (som har justerbrickor), montera nya o-ringar på fördelaraxeln och ny packbox på kamdrevet, så kommer bilen gå som en klocka sen.

Montera allt med momentnyckel.

//Erik
av kung_royne
Med "dämparna", avses då ventilfjädrarna? är ju amatör på det här..
av Addekarlsson
Dämparna är den lilla gummiring som sitter mellan ventilskaft och ventiltryckare. Är oftast stenhårda och spruckna efter x antal tusen mil.

Mvh/ Adde

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]