Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Tjena.

Min 965a ser nästan fullastad ut trots att den är helt olastat ut, värst är det på höger sida bak där en del av däcket går under skärmkanten, inte riktigt lika illa på vänster bak.
Om man jämför med fram så är det stor skillnad.
Vad kan detta bero på? Är fjädrarna av?

/Tobbe
av evozz
Nä, inte har fjädern gått av tror jag, (sitter ju compositbladfjäder på tvären på våra fina vagnar!) snarare att nivomatdämparna är dåliga, vilket är ett vanligt fel!

Skitdyra att köpa nya, men andra alternativ finns också. Läs mer här:

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=15897
Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Aha, skönt med ett forum där det finns någon som kan allt om ens bil
:) .

Så om jag inte bryr mig om att sänka bilen så behöver jag troligen 2 nya stötdämpare bak?
Kan de verkligen påverka att bilen sjunker i nivå?
Det finns på mekonomen för 840:- st, kan det stämma?
Vågar man köpa från bildemontering eller är risken attstor att även de är dåliga då?

Mvh Tobbe
av evozz
840:- på mekonomen, då är det ju "vanliga" dämpare, inte nivomater. Kanske sitter såna på din bil original, men vanligast är ju nivomater. Ska du sätta på vanliga dämpare på en bil som haft nivomater, så bör du även byta bladfjäder då dessa är olika.
Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Jag vet inte vad det sitter på min idag, kan man själv se det utan att lyfta bilen? Vad är skillnaden på nivomater och vanliga dämpare då?
Och vad ligger nya nivomater på? Har inte det med nivåreglering att göra?

Mvh Tobbe
av evozz
Så här ser ett par nivomater ut:
Bild

De är lite fetare än ett par vanliga dämpare.

Nya nivomater ligger på ca 2500:- styck! :shock:

Nivomaterna har med nivåregleringen att göra ja, det är dom som reglerar nivån. :wink:
Användarvisningsbild
av 965 Cruiser
Aha, men ser man utvändigt skillnad på vanliga dämpare och nivomater?
Om jag nu byter på den högra sidan där bilen hänger ner som mest och sätter en nivomat där och det sitter vanlig dämpare på andra sidan , vad kan effekten bli av det?
Kanske bäst att byta på båda sidorna?
Om man får tag på nivomater på någon bildemontering kan man få ett hyggligt pris , men hur många mil brukar de hålla tros??
av evozz
965 Cruiser skrev:Aha, men ser man utvändigt skillnad på vanliga dämpare och nivomater?
Om jag nu byter på den högra sidan där bilen hänger ner som mest och sätter en nivomat där och det sitter vanlig dämpare på andra sidan , vad kan effekten bli av det?
Kanske bäst att byta på båda sidorna?
Om man får tag på nivomater på någon bildemontering kan man få ett hyggligt pris , men hur många mil brukar de hålla tros??
Ja, som jag skrev så är nivomaterna "fetare" än vanliga dämpare. Enklast för dig att kolla upp vad du har för dämpare på din är att gå in och fråga hos din Volvohandlare, de kan se på ditt regnr vad du har, men då måste bilen va svensksåld. Att sätta nivomat på ena sidan & vanlig på den andra är INTE att rekommendera iaf! Byt båda, även om det sitter vanliga dämpare på!
av lennart lundberg
Hej.

Det finns två olika nivådämpare och du kan använda båda typerna.
Den andra typen monterars ”upp och ner” ser det ut som och det går ej att sätta dem fel för de passar endast åt ett håll. Det beror på att det ena fästhålet sitter snett i dämparen. Det påstås att den som monteras ”upp och ner” är bättre.

Lennart 960
av evozz
lennart lundberg skrev:Hej.

Det finns två olika nivådämpare och du kan använda båda typerna.
Den andra typen monterars ”upp och ner” ser det ut som och det går ej att sätta dem fel för de passar endast åt ett håll. Det beror på att det ena fästhålet sitter snett i dämparen. Det påstås att den som monteras ”upp och ner” är bättre.

Lennart 960
Jopp, det stämmer. Det är såna "upp & ner vända" som är på bilden ovan!

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]