Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena volvo ägare,

Jag har ett litet problem, jag har en Volvo 944, 1995.

Jag har precis monterat på ett par Mim juventus 16" 225/50 och dom tar i bak vid körning.
Jag har hört att det finns speciella fjädrar för de bilar som kör husvagn etc eller om man monterar på fjädrar från en kombi.

Vill gärna ha tips på hur jag kan lösa detta?

Tack på förhand!

// Fredrik
Har du en 944:a? Sätt då inte på fjädrar som är till en 945:a för då blir bilen stenhårdbak... Utan ta husvagnsfjädrar som är till för 944:a då blir fjädringen behagligare
Volvo_740_GLT skrev:Har du en 944:a? Sätt då inte på fjädrar som är till en 945:a för då blir bilen stenhårdbak... Utan ta husvagnsfjädrar som är till för 944:a då blir fjädringen behagligare
Tack för svar!

Kommer det sluta ta i då också?

Mvh
Fredrik
Nej då det ska inte ta i eftersom fjädrarna är hårdare, men tar du fjädrar från en 945:a kan du lika väl sätta dit en stång i stället för fjäderna för bilen blir stenhård bak och är inte alls bekväm att åka i, jag vet jag talar om erfarenhet.
Volvo_740_GLT skrev:Nej då det ska inte ta i eftersom fjädrarna är hårdare, men tar du fjädrar från en 945:a kan du lika väl sätta dit en stång i stället för fjäderna för bilen blir stenhård bak och är inte alls bekväm att åka i, jag vet jag talar om erfarenhet.
Tack för svar!

Det blir bäst med 945 fjädrar alltså men stenhårt och "kan" även gå med husvagnsfjädrar till en 944?

Mvh
Fredrik
Sätter du i husvagnsfjädrar från den 945:a så blir komforten som att åka epa-traktor inte bekvämt alls. Bättre att ta husvagnsfjädrar från en 944:a, den blir hård bak men ändå lite mjuk fjädring
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]