Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Loranga
Har en 744 GL -87, med en B230F motor.
Problemet är att när jag vrider på nyckeln, surrar det lite i startmotorn, annars helt dött.
Provade att ladda batteriet som är hyfsat fräscht, (tar 5-10 min innan det är fulladdat) varpå startmotorn drar igång, men blir liksom ett mellanrum mellan första "varvet" och nästa, som om det går trögt.

Det verkar ju som om startmotorn får spänning, eftersom den surrar, men vad kan det vara för fel? En kopmis snacka om startrelät, men om det är pajj borde ju inte startmotorn få någon spänning..?

Är det ovanligt att startmotorn skär eller lager som pajjar i den eller?
Tacksam för idéer eller tips!

Joppe
Användarvisningsbild
av Dobermann
Vad har du för superladdare som laddar så fort???
Prova en gång med startkablar å se om det blir nån snurr eller låt laddaren stå och ladda över natten.
av Ebbe
Låter som solenoiden på din startmotor krånglar, altså den dragmagnet som skickar in det lilla drevet (bendix-drevet) i startkransen på svänghjulet. Om du har den lilla smäckra startmotorn så kan du ha fel på
planetväxeln i den eller den frikoppling som finns inne i startmotorn. I alla dom här fallen är det enklast att byta startmotor. Densitter ju bara med två skruv...
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det händer att jordkabeln mellan batteriet och motorn går av nere på fästet till generatorn/servopumpen. Prova med en startkabel mellan minuspolen och motorn.
av Loranga
Man tackar för alla tips! Ska kolla med skroten om dom har nån gammal startmotor som ligger å skräpar. Den får ju spänning vad det verkar.

Dobermann: Har en hembyggd superladdare :lol:
av Lesjö
Lyd Sparkz innan du gör något annat, men se till att ha bra kontakt!
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]