Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en Volvo 740 GLT 16v 88 A-traktor, som e i mycket fint skick å motorn likaså den har gått en bit över 24000mil, men de konstiga på den
är att ibland blir de häng gas om man har gasat på lite, för de e lite pinsamt om man kommer å gasa på lite på cirka 3000rpm och så koppalr man för tex stanna å då går motorn varv upp till ca 4000rpm och sen går den inte ner i gas förens man stått å gasat lite till, även om man bryter tändningen och slår på igen innan den stannat så går den upp till 4000rpm igen när tändningen e på igen, va kan felet vara någon annan
som haft detta på sin 16v motor, Tacksam för svar

Mvh traktor_grabben
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om inte gasspjället hänger så är det tomgångsventilen som inte stänger. Prova att klämma en av slangarna till den och se om varvet sjunker.
Kolla spjällkontakten, den ska klicka när spjället börjar öppna.
av Addekarlsson
Helt övertygad om att det är spjällbrickan som är lös. Hur vanligt som helst på 16 ventilarna. Så var det på min, samt så har det varit på flera andra med samma problem. Sitter man och "duttar" på gasen, så går tomgången ner till normal nivå til slut. Problemet uppstår oftast vid att man kört lite aktivt, men inte vid "normal" körning.

Detta uppkommer av att 16 ventilaren vibrerar lite mer än en 8 ventilare. Så lossa slangen till spjället och kolla brickan. Är den lös, centrera den i spjällhuset, dra åt båda skruvarna med loctite, så ska den inte lossna igen. Är dock lite pill att få brickan rätt, men det går.
Du bör lossa spjällhuset, därmed erfordras en ny packning dit. För jag rekomenderar dig inte att återanvända den gamla, för det leder ofta till tjuvluft.

Även om spjällkontakten klickar, så kan du ha problem emd spjällbrickan. Så var det för mig. Tog ett bra tag med många svordommar innan jag till slut hittade denna lösa bricka. Då hade jag bytt spjällkontakten, tomgångsmotor mm redan.

Mvh/ Adde
av traktor_grabben
tackar för svaren grabbar, ska kolla om de går att fixxa ida då
Mvh
av traktor_grabben
har fixat felet ida de var spjällbrickan som losnat, tackar för svaren
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]