Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ninesixtee
Syrrans son fyller körkört och vår gamla 940 trotjänare övertas snart. Så nu jagar jag andrabil och fn snöat in lite på 960. Farsan hade en gång en sån som tjänstebil och jag minns än i dag den gedigna känslan, "ädelträt" och komforten.

Jag (och frugan) prioriterar driftsäkerhet och komfort över ekonomi. Vår 940 har varit en av de bästa bilarna (min förra V70N -04 gick sönder titt som tätt...) vi ägt, är 960 i samma klass rent driftsäkerhetsmässigt även om jag inser att det kanske kostar lite mer när det går sönder? Har läst om att framvagnskomponenterna slits hårt pga av motorns tyngd, igensatt vevhusventilation mm men är det något annat specifikt man bör hålla koll på om man är spekulant? Hur är lådorna, bör man satsa på manuell istället för en automat? Är det någon skillnad på motorerna rent kvalitetsmässigt? Är samtliga riktiga Volvomotorer? Hur ofta är det kamremsbyte? Hur pass mkt dyrare är delarna mot tex en 940?

Vi har som sagt varit mkt nöjda med 940n men nu ska den väck och det vore kul med något annat med lite högre komfort. Eller är det bättre att satsa på en mer modern konstruktion som s70? Eller köper man sig problem med framhjulsdriften, klena framvagnskomponenter verkar ju ha hängt med in även i modern tid?

Många frågor blev det, all input emottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av eccy243
Dom flesta av dessa frågor beror på vilken årsmodell du avser.
Till att börja med. Motorn är identisk med den som sitter i 850, bara en cylinder till. Så hållbaret och driftsäkerhet på den kan väl jämföras med den i en 850. Och ja, det är Volvos egna motor. Ska man vara riktigt petig så hjälpte faktiskt Porsche till att utveckla motorn åt Volvo. :-)-) Kamremsbyte varierar med årsmodell. På dom första är det bara 4000 mil. Senare blev det 12000 mil. Minns inte riktigt vilket år.
En vanlig missuppfattning är att "det är ju bara en 940, så delarna kan ju inte vara så dyra". Detta är långt ifrån någon dussinbil, så delarna kostar därefter. Kom ihåg att 940 och 960 nästan inte delar en skruv. På årsmodeller upp till -94 sitter det samma framvagn på 940 och 960, i stora drag samma kaross. På -95or och senare byttes framvagn och front. En annan sak är ju att 960n är väldigt teknikspäckad för sin ålder. Så det "finns ju mer som kan gå sönder". Underhåll/service/reparationskontot kommer nog att ligga ett, kanske två snäpp högre än på en 940. Hela driftskontot för den delen. Jag har sagt någon annanstans att 960n är dyr på alla sätt. Vad beträffar automatlådorna så uppfattar jag inte att det är något jätteproblem med dom. Lådan är utvecklad av Toyota, och om dom får ett oljebyte enligt intervall så kommer nog den att leva upp till förväntningarna.

Sammantaget kan man väl säga att det är en väldigt trevlig bil att umgås med till vardags, men man får vara beredd på att det kostar. Både vid macken, försäkring, service och underhåll.
Mitt råd: Leta efter en välskött lågmilare, och fortsätt att underhålla den efter konstens regler. Då kommer den att skänka tillbaka många långa, sköna mil. :-)-)
av dalldall
visst är 960 en trevlig bil, men bryr du dig inte om ekonomi eller vilka hjul som driver hade iallafall jag satsat på en s70. men framhjulsdrift=0 körglädje!
av kalles
Köp en 960 som är mellan -95 och 97 dom är lite mer påkostad helst en pkt. 3.0:a fram till -96 finns bara med automat men går att bygga om då går den bra. Komforten är väldigt bra har själv en -96 3.0 efter det vart motorn svagare 180hk. Om du tänker på reservdelar så börjar 960 bli till åren så det finns gott om delar på blocket mm till en billig peng nya delar är inte dyrare än andra volvosar. Köp en lågmilare det finns många, ofta är dom rostfria pga bra underhåll av tidigare ägare. Om du skruvar själv så är det inget problem det finns ju hjälp här.
Användarvisningsbild
av quisten
Jag har haft min 960-95 i snart 6 år nu och är supernöjd med min bil..... :D
Det är en otrolig skilnad på motorerna före -94 då dessa inte har samma goa motor
som -95 till -98 sista årsmodellen heter förövrigt S90 ELLER V90 för kombi.
Avgassystemet är av samma fina kvallitet som 850 mitt är orginal endå är bilen snart 15 år.... :wink:
Slit saker som alla andra bilar oxo har får man räkna med det enda specifika är
general problemet med handbroms wiren som för eller senare rostar av helt enkelt.
Bytte nyss kamrem 3000:- ville en icke märkes firma ha men Volvo branth i Trollhättan gjorde det
för 2119:- och då bytt av fack män............. :D
Skottsäker bil som jag alldrig säljer därför att priserna är löjligt låga på dessa comfort vagnar
Då ställer jag hellre bilen i malpåse för framtiden...... :wink:
av ninesixtee
eccy243 skrev:Dom flesta av dessa frågor beror på vilken årsmodell du avser.
Till att börja med. Motorn är identisk med den som sitter i 850, bara en cylinder till. Så hållbaret och driftsäkerhet på den kan väl jämföras med den i en 850. Och ja, det är Volvos egna motor. Ska man vara riktigt petig så hjälpte faktiskt Porsche till att utveckla motorn åt Volvo. :-)-) Kamremsbyte varierar med årsmodell. På dom första är det bara 4000 mil. Senare blev det 12000 mil. Minns inte riktigt vilket år.
En vanlig missuppfattning är att "det är ju bara en 940, så delarna kan ju inte vara så dyra". Detta är långt ifrån någon dussinbil, så delarna kostar därefter. Kom ihåg att 940 och 960 nästan inte delar en skruv. På årsmodeller upp till -94 sitter det samma framvagn på 940 och 960, i stora drag samma kaross. På -95or och senare byttes framvagn och front. En annan sak är ju att 960n är väldigt teknikspäckad för sin ålder. Så det "finns ju mer som kan gå sönder". Underhåll/service/reparationskontot kommer nog att ligga ett, kanske två snäpp högre än på en 940. Hela driftskontot för den delen. Jag har sagt någon annanstans att 960n är dyr på alla sätt. Vad beträffar automatlådorna så uppfattar jag inte att det är något jätteproblem med dom. Lådan är utvecklad av Toyota, och om dom får ett oljebyte enligt intervall så kommer nog den att leva upp till förväntningarna.

Sammantaget kan man väl säga att det är en väldigt trevlig bil att umgås med till vardags, men man får vara beredd på att det kostar. Både vid macken, försäkring, service och underhåll.
Mitt råd: Leta efter en välskött lågmilare, och fortsätt att underhålla den efter konstens regler. Då kommer den att skänka tillbaka många långa, sköna mil. :-)-)
Ok tack för all info :-)-) ...det var en hel del nyheter där. Att tex 940 och 960 knappt delar en skruv hade jag inte en aning om, trodde det var samma bil förutom motor och hjulupphängningar. Men visst delar väl inte 850 och 960 växellådor? Har för mig att första årsmodellerna av 850 hade någon sladdrig Renaultlåda eller minns jag fel?

Har sonderat lite med en kusin som körde 960 helt utan problem i 16000 mil. Sen sålde han och det mesta gick sönder för näste ägare...och det blev inte billigt. AC, framvagnskomponenter, en läckande packbox för 40 kr mellan motor och växellåda som dessvärre krävde att man lyfte ur hela motorn....sånt avskräcker ju en del. Fördelen med 940 är ju att den är så enkel och robust. Och komforten är ju helt ok även om 960 är mer ombonad.

Har en 960 -96 med 16000 mil på mätaren på kornet, manuell med 2,5 l motorn. Den har legat ute på 30k ett tag nu men nu är den nere på 25k. Borde vara ett bra köp runt 20k eller?
av ninesixtee
dalldall skrev:visst är 960 en trevlig bil, men bryr du dig inte om ekonomi eller vilka hjul som driver hade iallafall jag satsat på en s70. men framhjulsdrift=0 körglädje!
Mjo s70 är ett alternativ. Prismässigt ligger de ju ett eller ett par snäpp upp men inte hårresande...tycker priserna på sina håll är löjligt låga. Köparens marknad helt klart :D
av ninesixtee
En fråga: Nivåmat finns det tydligt något som heter på 960, antar att det är nivåregleringsdämpare...är det bara på kombin? Har hört att de ska vara rätt dyra att byta, ca 4000 kr styck. Hur kontrollerar man det? Krypa på alla fyra?
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag har inte sagt att 960 har samma växellåda som 850. Men motorn är av samma konstruktion, bara att det är en cylinder mer i 960n. Nivåreglering eller nivomat kan sitta på både sedan och kombi. Och ja, dom är riktigt dyra att byta. Men om dom går sönder kan man byta till vanliga dämpare. Och dom kontrolleras på samma vis som vilken dämpare som hellst. Kolla också efter läckage.
av metalHJ
Jag måste börja med att beröma Eccy243 för en mycket bra och tydlig introduktion om 960 :-)-)

Kort och gott, du får betydligt mer bil för pengarna om du köper 960 jämförelsevis med 940. Men också som sagt, driftskostnader, reparationer osv. kan dra iväg. Å andra sidan, beror det på vart du vänder dig och inhandlar reservdelar samt viktigaste aspekten i reparationskostnader: Meckar du själv, eller lämnar bort? Det är klart det kostar om man bara skickar in bilen på Volvo. Men engagerar man sig själv i ev. problem, letar fram delar (Som finns att hitta billigt) och dessutom kan skruva själv. Då kan jag inte tycka att 960 skulle vara någon kassatjuv.

Jag fick ner min 3 liters 91'a till 1,05 lit./milen förra sommaren vid blandad körning. Oftast brukar jag snitta 1,1 till 1,2 men med förstånd går det att få ner förbrukningen i det närmaste till litern.

Bakom ratten på 960 är helt enkelt en lyxigare känsla, och rena "muskler" under huven. Även om det inte går att jämföra med V8'or, så förespråkar jag en rapp 6'a före en turboladdad 4'a. Dessutom inget turbosystem som kan haverera och kosta dyra pengar :-)-)

Om jag vore dig ninesixtee, skulle jag först o främst lägga upp en maxbudget. Sen ge mig ut med kontanter, och provköra olika 960 bilar. Låt magkänslan avgöra lite, samtidigt som du är kritisk. Marknaden för 960 är ganska bra nu, och det finns fyndbilar att hitta :-)-)
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]