Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atlas86
Hej har roblem med tomgången på min 945-97

Saken är den att tomgongen pendlar emellan 450-950 rpm mest vid körning. T ex om jag åker i 90 km/h och ska sakta ner för att svänga av så när jag fri kopplar så dör bilen och jag måste starta om på nyckel för att den ska ha tomgång. eller varva ur den ordentligt. Även när jag kommer fram till en korsning så kan bilen sjunka ner på 400 rpm för att sedan återhämta sig till ca 950 rpm efter typ 3 sek. Har provat att byta tomgångsmotor utan resultat även letat insugnings läck med startgas. hittar inget.
Den är chippad och har ett öppet luftfilter. vilket ja inte tror spelar någon roll.

Behöver ha hjälp blir tokig snart har även läst ut felkoder vilket gav resultatet 1-1-1 System ok.

Tack på för hand
av atlas86
Det måste ju finnas någon av er proffs här som kan hjälpa mig ? :(
av atlas86
hej

ja den går bra på full gas. ingen skillnad tycker jag. sitter och funderar på om de kan vara någon vaccum slang till tex eko mätaren eller så. kanske man sk abyta alla vaccum skangar i hela motor rummet ?
Användarvisningsbild
av emwtur
testa att spraya startgas på slangarna - läcker det någonstans, så kommer motorn att suga i sig startgasen och varvtalet ändrar sig.
sedan skadar det aldrig att rengöra spjällhuset och rengöra/ smörja upp tomgångsmotorn.
/emwtur
av atlas86
har reda provat att spraya alla insug samt slangar... samt smörjt upp tomgångsmotorn utan resultat...

Måste vara något annat men vad kan de vara börjar bli tokig...
Användarvisningsbild
av emwtur
är det "tjuvluft" så brukar ju tomgången gå upp !
kollat tomgångskontakten på spjället?
både mekaniskt läge och elektrisk funktion ?
kollat kablage till tomgångsmotorn ?
/emwtur
av atlas86
hmm ska kolla detta både spjälläges givare och tank locket... han blev ju faktiskt bättre efter att jag bytte tomgångs motor nu dör den inte för mig iallafall men den ramlar ner till 450-500 rpmför att stanna på 500 i 3 sek och sedan hamna på 900 rpm ungefär.

Tack

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]