Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 2lkopp
Hej!

Är helt ny på forumet och helt ohändig när det kommer till bilar :oops: Jag hoppas dock på att det finns någon som kan hjälpa mig med detta.

Jag är ägare till en 945 Turbo -98 och idag när sommardäcken monterades på (jodå, så mycket klarar jag av själv :wink: ) så upptäckte jag något som inte såg så bra ut. Så här i efterhand borde jag tagit kort på det och laddat upp, men det tänkte jag inte alls på, så jag får försöka beskriva det i ord istället.

Vid bakdäcken gick det upp som en stång av något slag som var täckt med någon slags gummigrej som såg ut som ett 'dragspel/damask', kanske 30 cm långt. Nu var gummit sprucket med hål i på några ställen, och jag kunde se rakt igenom det.

Nu till mina funderingar:
* Är det dumt att köra med skadan mer än nödvändigt? (jag misstänker att det kan komma in smuts där (och det lär väl inte vara meningen om det är skyddat av ett gummihölje...)
* Vad kan en sådan grej gå på att fixa hos en verkstad (mellan tummen och pekfingret)?
* Vilken svårighetsgrad är det på att fixa det själv (mellan 1 och 5 skiftnycklars svårighet)?

Tacksam för hjälp!
Jag tror du har hittat dina stötdämpare! Verkar som du har nivåreglering eftersom det sitter en damask på dem. En trasig damask förkortar väl livslängden, men jag skulle inte byta innan själva dämparen blir dålig. Rätt så dyra när det är nivåreglering.
Svårighetsgraden är väl inte så hög, en skruv nere och en uppe bakom en gummiplugg i hjulhuset. Pallbockar under karossen och domkraft under axeln. Bakaxeln hänger i dämparna när du lyfter i karossen, så den behöver lite stöd.
tjenare lånar tråden lite då jag också har nivåreglering på min 940. jo jag ska ju snart byta dämpare tänkte jag och då vill jag inte ha kvar nivåreglering då jag vill sänka den ;) men det är väl bara att köpa vanliga dämpare att sätta på?? tänkte om det är annorlunda med nivåreglering så att vanliga dämpare inte passar???
Vanliga dämpare passar, men tyvärr är fjädrarna anpassade till att du har nivåreglering så dom är mjukare - skall det bli bra så skall du byta till "vanliga" fjädrar också.
/emwtur
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]