Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sådär - skulle ge mig på att byta stötdämparen idag ...
eftersom alla delar i framvagnen är mer eller mindre nya - eller åtminstone lossade på sista månaden rullade jobbet på bra .. tills jag skulle släppa muttern som håller dämpar insatsen. Dämparen - om man nu kan kalla det för dämpare - den gick lätt som en cykelpump i "tomme" - tydlig midja på cylindern så det glappade bra där.

MEN muttern . fanns inget att "ta" i för att lossa den - gav mig på att försöka knacka runt den med huggmejsel ( långsidan ) men den vill inte alls - eftersom jag måste ha bilen i morgonbitti så gav jag upp och monterade ihop igen.
men åter till problemet;
bra tips för att få loss muttern någon - funderar på att ta en bågfil och såga av muttern precis ovanför gängan
- kan jag få ut insatsen då?
- kollade på nya muttern och det verkar inte omöjligt - antagligen skulle det kunna funka - är bara insatsen ur så borde jag kunna kollapsa resten av muttern inåt - jag har tyvärr inte tillgång till svets - annars får jag väl ta benet till en "riktig mek" och få muttern lossvärmd.

Antagligen är det originaldämparen som sitter där - bilen har bara gått 31000 mil :-)
/emwtur
Senast redigerad av 1 emwtur, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Originalverktyget är rätt bra, det tar i tre av urtagen. Då kan man slå på skaftet med. Men en stor *håller ut armarna* rörtång brukar funka. Knacka med en hammare på benet utanför gängan innan.
Och kopparfett vid montering av den nya har du säkert insett nyttan av... :wink: För det är väl dags vid 62000 mil nästa gång då...
Användarvisningsbild
av emwtur
tror inget original verktyg hade hjälpt - fanns inga spår eller uttag kvar på muttern alls.
får se om jag kan värma upp den lite , svära och ta i med stora rörtången !

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
När eftertankens kranka blekhet får ens ansikte att skina så;
inser jag ju att det är mycket enklare att åka till skroten och plocka upp ett nytt komplett fjäderben - kostar runt tusenlappen. har jag tur så kan ju dämparen på den vara ok. - då returnerar jag dämparna jag köpte ,
- är den inte det så kan jag ju ta den jag har, till sme´n, eller plocka fram hushållsklaran för att få bort insatsen ....
/emwtur
av dalldall
med rörtång brukar det gå, jag brukar knacka med hammare runt på röret sen brukar det lossna! annars värma! om du tar på skroten så ta bägge sidor, efter 31000 mil är det dags!!(om dom nu suttit så länge)!
av Vovlo_Henrik
Värme var enda utvägen då jag bytte på min bil, muttern var alldeles för rostig för att kunna få tag på med verktyg :???:

Ska byta på min mors 745 framöver den har rullat 54.000 med orginaldämparna :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
Joo det får bli värme misstänker jag - tyvärr måste jag ju ha bilen så det fick bli en temporär lösning med ett fjäderben från skroten ...
nu har jag å andra sidan all tid i världen.
/emwtur
av pettson100
Hej Fick samma problem på min 92 740 det fanns inget att dra i ,jag kapade två rörbitar som jag svetsade fast på muttrarna , satt sedan fast fjäderbenen i skruvstycket och drog med en rörtång, muttrarna lossnade på en gång. Värmen får man på köpet .Lycka till :D :D
Senast redigerad av 1 pettson100, redigerad totalt 0 gånger.
nåväl ! - dags att summera;
det nya fjäderbenet jag köpte var helt ok - åtminstone vad gäller dämparen,
dom nya dämparna återlämnade,
- skall demontera det igen och montera det dom nya delarna jag hade satt på det gamla benet, fjäderbenslager och bromssköld.
samtidigt tar jag väl och byter bussningarna till reaktionsstaget på andra sidan också - tror dom jag fick tag på är hårdare än original. sedan kanske bilen förtjänar en framhjulsinställning också - tror jag har haft loss allting i framvagnen nu.

/emwtur

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]