Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tafflo
Jag har problem med styrningen, den drar markant åt höger när ja kör. När jag står still på tomgången låter de som pumpen jobbar o ratten försöker vrida sig själv åt höger...Kan man ställa någonting i servopumpen eller styrväxeln så den har nolläge då man släpper ratten?

Mycket tacksam för svar. Har lämnat in för hjulinställning o hjulen står bra.

mvh henrik
Användarvisningsbild
av emwtur
låter som om styrväxeln helt enkelt är färdig -
problem med servopumpen skulle inte vara riktningsberoende!
/emwtur
av tafflo
Jaså de kan vara så illa? tråkigt.
Hade för mig att man kunde ställa ventilerna till styrväxeln men så kanske de inte är.
Tack för de snabba svaret!!
Användarvisningsbild
av emwtur
vänta och se om du får någon som kan ge dig andra tips !
/emwtur
av Vovlo_Henrik
Styrväxeln sitter fast som den ska?? Brukar kunna ärga sönder i fastsättningen :???:

Drar bilen enbart åt höger eller "svajar" bilen när du kör landsväg?
av dalldall
var med om en 240 som gjorde likadant för många år sen, då har jag för mig att verkstaden som hade den inne ändrade nånting i kuggstången, nån kula eller bricka, men det är väl knappast lönt om det skulle vara så, bättre att byta stången istället, men det kan ju kanske ha andra orsaker med!!
av tafflo
Den drar enbart åt höger, den verkar sitta som den ska iaf...
Har sett att de droppar lite där slangarna går in i klumpen längst ner, Är de själva pumpen de?
Kan de vara en orsak till sneddragningen kanske.
Nån på jobbet sa att de nog var en packbox i styrväxeln som läckte igenom.
av Vovlo_Henrik
Pumpen sitter inte ihop med styrväxeln, den sitter på motorn, minskar det mkt olja?? Kan rinna ut i bälgarna för styrstagen...

Det kan läcka igenom olja invändigt i själva styrväxeln i någon ventil som hängt sig pga skräp eller liknande :???: Om en ventil hängt sig i öppet läge kan servon dra åt ett håll, du skriver även att du hör hur pumpen arbetar det är ett tecken på att en ventil står öppen hela tiden, pumpen ska bara arbeta då ratten rörs och tystna när du håller den still...
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 240 gick det att justera servobalans, men inte på 700/900.
Du kan ju försöka med några fulla rattutslag och hålla den i ändlägena nån sekund. Skulle kunna få skräp eller en trög ventil att lossa, men det krävs en massa tur också...
av tafflo
okej, tack så mycke för svaren!
Ska ut o prova att köra fullt utslag men turen brukar inte vara efter mig som en skugga direkt :) blir nog till att byta styrväxel, symptomen pekar ju åt de hållet.
Tack igen!!

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]