Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PelleH
Tänkte bara kolla om någon igentligen vet vad man kan göra åt en icke fungerande tankmätare.

Den rör alltid på sig men den visar typ bara då man tankat upp den riktigt. efter de står den typ i mitten eller nästan längst ner. Går det att byta till plastarmaturen som kom -91 eller vad de var. Eller finns de något man kan göra som inte kostar allt för mycket? Har haft 4 eller 5 st 740 och ingen har fungerat :P Jo jag vet det är ju inga problem att köra på trippen heller men skulle ju inte vara fel om den skulle vilja fungera :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, antingen byter du till den nya armaturen nu, eller så väntar du tills den gamla rostar sönder och börjar läcka... :wink:

Det kan iofs vara glapp i instrumentet också, har du mätt armaturen eller provat att koppla in en motstånd i stället? Kontaktstycket hittar du bakom vänster hjulhus, vid påfyllningsröret.
Användarvisningsbild
av sidhabo
En riktig klassiker för 740 fel.
a) Kör på trippen .... som de flesta väljer :) .... tills den också pajar ha ha ha, next klassiker

b) Kolla instrumentet med motstånd som Sparkz sa, rätt enkelt så kan ju vara värt det lilla besväret. Byt motstånd eller fixa kallödning i intrumentet. Relativt enkelt.

c) Riv loss armaturen i tanken och kolla givaren, jobbigt ... knappast värt besväret
Användarvisningsbild
av PelleH
Ja nu vet ju jag vad jag ska kolla upp då jag får tillbaka bilen från syrran :P
Är det inte svårt med lödningen? Fast vet jag av att min tur inte existerar så är de nog armaturen de e fel på :)
Användarvisningsbild
av sidhabo
PelleH skrev:Ja nu vet ju jag vad jag ska kolla upp då jag får tillbaka bilen från syrran :P
Är det inte svårt med lödningen? Fast vet jag av att min tur inte existerar så är de nog armaturen de e fel på :)
Jag tycker ju att det är smärtfritt att behöva löda ... men det beror ju på ifall man gjort det förut, och man har lödkolv :) . Hur som helst är det ju väldigt lätt att plocka väck instrumentet. 2 skruvar, dra ur det .... samt koppla väck kablaget.
Användarvisningsbild
av PelleH
Jo jag har varit där bakom ett ex antal gånger. Kommer inte ihåg hur de ser ut just. Jag hoppas du menar att man bara ska behöva löda på själva tankgivaren i inte alla på baksidan :P
Användarvisningsbild
av sidhabo
PelleH skrev:Jo jag har varit där bakom ett ex antal gånger. Kommer inte ihåg hur de ser ut just. Jag hoppas du menar att man bara ska behöva löda på själva tankgivaren i inte alla på baksidan :P
Nä du hoppas att det räcker med att löda om i instrumentet ... så du slipper att riva loss armaturen :lol: . Finns nån tråd om det ... ska se om jag hittar den.
Användarvisningsbild
av PelleH
Jag får gå till syrran imorgon o kolla upp de där. Men som sagt med min tur så e de nog armaturen :P
Användarvisningsbild
av PelleH
Hmm men de där kan man ju kanske testa själv. Fast ska man typ pilla bort den äldre lödningen innan? De där känns nästan som en dum fråga haha
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]