Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada bilfantaster!

Jag har en Volvo 960 (1991, 24v, 3.0, 204hk) som gått 30 000 mil. Den har automatlåda och är i fint skick i övrigt.
Däremot är det lite strul med automatlådan. Den växlar fint och så, men jag kan inte varva ur alla växlar hela tiden. Sport, Winter och Economy knapparna fungerar inte och det känns som om den hoppar mellan Economy och Sport.

Ena stunden kan jag varva ur alla växlar helt (Sport), andra stunden går det inte (Economy) utan att jag gör något speciellt - kan inte varva ur växlarna då innan den växlar upp. Som sagt så funkar inte knapparna där man väljer Sport, Economy och Winter.

Är det ett elfel? Vad kan det vara? Hur mycket kan en reparation gå på?

Med vänlig hälsning
Brandnewgame
av I.H.P
Kollat felkoderna i uttag 1?
//Björn
brandnewgame skrev:Jag kan inte så mycket om bilar att jag förstår vad du menar :) Men kan du förklara? Kan jag fixa detta själv eller är det bäst att lämna in den?
Kolla Informationstråden längst upp. Där har du info om hur du själv läser av felkoder.
Tja, det låter som kontakten under lådan! Men ja, ett solklart kontaktfel... Är du någorlunda händig själv kan du åtgärda problemet, annars åker du troligtvis på att lämna in! Men första sak är att läsa av felkoderna, som sagt innan i tråden :)

Men en vild gissning är att din växellägesgivare spökar, och sätter lådan i "nödläge" (Bilen är fortfarande fullt körbar utan någon större fara, du har bara inte lyxen att välja körläge). Jag förmodar att din kickdown fungerar som den ska?
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]