Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fenne
Hej.

har fått upp felkoder 2-2-1: lambdareglering, mager dellast och 3-2-1, signal till kallstartsventil.
bägge felkoderna i bränslesystemet.

nån som vet vad som kan vara fel? och om felen hänger ihopa?

har testat rengjort kontakten till kallstartsventilen. och även dragit ur kontakten utan resultat, fortfarande felkoder.

jag har bytt olja, tändstift, topppackning, ventilkåpspackning, grenrörspackning och insugspackning. har kollat tjuvluft men hittar inget. har ej mätt upp lambda samt lmm men ska göra det i veckan.

motorn går inte dåligt med dessa felkoder. och dom kommer o går. ibland är dom där när man startar bilen o ibland e dom borta. men kommer felkoderna när man kör så e det nästan alltid när man kört 2-3 mil.

den dricker typ 1,1 L / mil vilket e ganska normalt väl?

o tomgången är normal. ligger stabilt på typ 600rpm.

//mvh ALexander
av Hemulen
verkar som du har ett Reginasystem. Kolla ditt spridarrelä som sitter vid expansionskärlet,kanske löda om det. koden 3-2-1 kan betyda det. Säkert är det inte,men kan vara så. :)
av fenne
Hemulen skrev:verkar som du har ett Reginasystem. Kolla ditt spridarrelä som sitter vid expansionskärlet,kanske löda om det. koden 3-2-1 kan betyda det. Säkert är det inte,men kan vara så. :)
jag hade för mig jag hade LH 2,4 eller vad de heter... men vet man kan kolla vilket man har på tändspolen. rund burk=LH2,4... men var sitter denna burken på LH 2,4 samt regina?

men om jag då har regina så betyder ju felkod 2-2-1 lambdasondsignal, inte mager dellast... kan det vara så enkelt då att det är lambdasonden som gett upp hoppet?
av Hemulen
Står du framför bilen med huven öppen och har tändspolen=en fyrkantig klump(ser ut som en transformator) fäst framför höger fjädertorn (rätt benämning är vänster fjäderbenstorn eftersom man räknar höger eller vänster sida efter hur föraren sitter) men nu står du framför bilen och det blir höger sida ur din synvinkel. Lh 2,4 systemets ölburksspole sitter på andra sidan mot torpedväggen sett från din synvinkel. Har du en multimeter kan du mäta upp lambdasonden.Spraya även med startgas över insug och spridare med motorn igång om inte gjort. Får ju inte läcka innan lambdasonden heller,där kan du känna med handen om det läcker avgaser. :)
av fenne
okej men var mäter jag lambdan. den ska ju ligga på mellan 0.3-1-0 volt... men ska jag mäta vid kontakten uppe vid torpedväggen eller nere vid katten? eller måste jag plocka av sonden och mäta på sonden? en annan fråga angående regina. om det bara sitter en temp. givare istället för lmm hur mäter den upp så att blandningen blir rätt?
av Hemulen
fenne skrev:okej men var mäter jag lambdan. den ska ju ligga på mellan 0.3-1-0 volt... men ska jag mäta vid kontakten uppe vid torpedväggen eller nere vid katten? eller måste jag plocka av sonden och mäta på sonden? en annan fråga angående regina. om det bara sitter en temp. givare istället för lmm hur mäter den upp så att blandningen blir rätt?
Lambdan mäter du vid torpedväggen. Ska väl ha 3 sladdar:vit och röd till sondens förvärmning,svart till signalen,den du ska mäta på. För tillbaks gummitutan utan att sära kontakten,sätt dit mätinstrumentets pluspol,kanske med hjälp av en krokodilklämma,andra sladden till gods. Motorn igång,ska pendla mellan 0,1vtill ca 1,2v och naturligtvis ska du ställa in din multimeter närmast det värde du ska mäta. Ett test till, motorn igång ,sära kontakten,späningen ska efter en stund öka till 1,2v. Du har även en map-sensor som hjälper till att mäta luften i insuget,sitter bakom tornet som tändspolen sitter framför. :) Sedan vet vi ju inte om dessa felkoder fanns innan du mekade eller kom efteråt.Kom dom efteråt så kanske det bara är dålig kontakt,eventuellt avgasläcka. :o
av oebb
Hej!
Tänkte hänga på den här tråden - verkar nämligen ha samma eller liknande problem... . En 745 -92 med Regina. Får 2-2-1 fel indikator (samma) som ovan och lambdalampan har lyst ibland - men i övrigt har bilen gått bra (tomgång, drar ingen olja, bra start etc). Var på besiktningen och fick följande med mig hem:
CO 9,4 (!) både tomgång och 2500 varv
HC 300
Lamda 0,76
Känns ju inte så bra (inte så miljökul heller).
Har kollat efter eventuella lufthål i fästet till katen och runt lambdan men kan inte se eller känna nåt läckage (följt hela vägen upp mot grenröret). Har skruvat ur ett stift och det var rätt svart - verkar vara alldeles för mycket soppa. Bilen kanske drar lite mycket soppa oxå - men inget extremt...
Försökte mäta lambdasonden men fick helknasiga värden. Mitt system har två kontakter till Lamdan en med två stift (Röd och Vit sladd till lambda) och en med ett stift (Svart färg på ledning till Lambda - och tjockare grön till elsystemet).
Om jag mäter på den ensamma svarta får jag ingen spänning alls - även om jag väntar ett bra tag med kontakten isär (och mäter mot elsystemet ) - får känsla av att det är jord...
Om jag mäter på den Röda (rosa mot elsystemet) så pendlar spänningen mellan 0-30V ungefär
Om jag mäter på den Vita får jag en väldigt svag spänning - kanske 0,1 V max.

Antingen mäter jag fel eller så är något galet. Vad kan man få ut av detta? Är lamdan kass?

Oxå nyfiken på om "fenne" kom fram till nåt.

Hils och ha en bra helg!

/Micke G
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hemulen skrev:Ett test till, motorn igång ,sära kontakten,späningen ska efter en stund öka till 1,2v.
Då mäter man i kontakten som INTE går till lambdan eller ?
av Hemulen
oebb skrev:Hej!
Tänkte hänga på den här tråden - verkar nämligen ha samma eller liknande problem... . En 745 -92 med Regina. Får 2-2-1 fel indikator (samma) som ovan och lambdalampan har lyst ibland - men i övrigt har bilen gått bra (tomgång, drar ingen olja, bra start etc). Var på besiktningen och fick följande med mig hem:
CO 9,4 (!) både tomgång och 2500 varv
HC 300
Lamda 0,76
Känns ju inte så bra (inte så miljökul heller).
Har kollat efter eventuella lufthål i fästet till katen och runt lambdan men kan inte se eller känna nåt läckage (följt hela vägen upp mot grenröret). Har skruvat ur ett stift och det var rätt svart - verkar vara alldeles för mycket soppa. Bilen kanske drar lite mycket soppa oxå - men inget extremt...
Försökte mäta lambdasonden men fick helknasiga värden. Mitt system har två kontakter till Lamdan en med två stift (Röd och Vit sladd till lambda) och en med ett stift (Svart färg på ledning till Lambda - och tjockare grön till elsystemet).
Om jag mäter på den ensamma svarta får jag ingen spänning alls - även om jag väntar ett bra tag med kontakten isär (och mäter mot elsystemet ) - får känsla av att det är jord...
Om jag mäter på den Röda (rosa mot elsystemet) så pendlar spänningen mellan 0-30V ungefär
Om jag mäter på den Vita får jag en väldigt svag spänning - kanske 0,1 V max.

Antingen mäter jag fel eller så är något galet. Vad kan man få ut av detta? Är lamdan kass?

Oxå nyfiken på om "fenne" kom fram till nåt.

Hils och ha en bra helg!

/Micke G
Den vita är jord, den röda är +12v=förvärmningen sitter i ett kontaktstycke.Den svarta är signalen sitter ensam med spadkontakt och gummituta över. Dra tillbaks gummitutan och mät med kontakten kopplad(ej särad) och du ska se en pendling.
sidhabo skrev:
Hemulen skrev:Ett test till, motorn igång ,sära kontakten,späningen ska efter en stund öka till 1,2v.
Då mäter man i kontakten som INTE går till lambdan eller ?
Lite konfunderad själv,tycker det borde vara referenssignalen från boxen man mäter där. Man får helt enkelt prova. Har man loss sonden kan man mäta den genom att ställa multimetern på 200K-området,koppla en sladd till signalen och den andra till jord,värma sonden längst fram med en gaslåga,då ska resistansen ändra sig om sonden är hel,när man låter den kallna =oändlig resistans.Reginasonden jobbar med inbyggt motstånd som ändrar resistans efter värme vad jag förstått. :)

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]