- lör 28 feb 2009, 23:22
#265726
Yepp, som ämnet avslöjar är det nu spikat att toppen ska lyftas på motorn!
Efter en eskalerad kylvattenläcka återstod bara en provtryckning då jag prövat de "enkla" metoderna för att hitta en ev. läcka. Men att provtrycka var ingen större konst de heller, och vi hittade på läckan i toppen vid anslutningarna till slangarna som leder in till värmeelementet i kupén. Konstaterat är hur som hellst att läckan inte går att åtgärda med toppen på plats, då det inte finns något som hellst utrymme att jobba på. Det lilla som sipprar ut, rinner längs blocket på motorn och vidare ner på växellådan och troligtvis förångas de lilla som sipprar ut av värmen från blocket när bilen körs därav finns ingen synlig läcka, bara en ständig lukt av glykol.
Jag plockade även av stiften och kikade ner på kolvarna, och under provtryckningen fanns ingen antydning till läcka. Så det verkar inte vara någon läcka "inne" i toppen så att säga, men det går klart inte att säga förrens vi väl rivit av och kikar bakom kulisserna. Men alla nödvändiga packningar kommer bytas, samt bultarna. I samband med detta ska jag även rengöra vevhusventilationen grundligt, och ev. byta filter om det finns något?
Någon som tidigare rivit toppen och har tips runtomkring jobbet? Jag har läst lite i tidiga trådar, och vet om special verktyget som går åt för att montera undre och övre topphalvorna. Men hur är det med kamaxlarna, någon som har tips på en låsningsmetod? Så alla övriga tips som har med jobbet att göra välkomnas varmt, när vi ändå ska riva av så kan man ju passa på med andra ingrepp också :)
Efter en eskalerad kylvattenläcka återstod bara en provtryckning då jag prövat de "enkla" metoderna för att hitta en ev. läcka. Men att provtrycka var ingen större konst de heller, och vi hittade på läckan i toppen vid anslutningarna till slangarna som leder in till värmeelementet i kupén. Konstaterat är hur som hellst att läckan inte går att åtgärda med toppen på plats, då det inte finns något som hellst utrymme att jobba på. Det lilla som sipprar ut, rinner längs blocket på motorn och vidare ner på växellådan och troligtvis förångas de lilla som sipprar ut av värmen från blocket när bilen körs därav finns ingen synlig läcka, bara en ständig lukt av glykol.
Jag plockade även av stiften och kikade ner på kolvarna, och under provtryckningen fanns ingen antydning till läcka. Så det verkar inte vara någon läcka "inne" i toppen så att säga, men det går klart inte att säga förrens vi väl rivit av och kikar bakom kulisserna. Men alla nödvändiga packningar kommer bytas, samt bultarna. I samband med detta ska jag även rengöra vevhusventilationen grundligt, och ev. byta filter om det finns något?
Någon som tidigare rivit toppen och har tips runtomkring jobbet? Jag har läst lite i tidiga trådar, och vet om special verktyget som går åt för att montera undre och övre topphalvorna. Men hur är det med kamaxlarna, någon som har tips på en låsningsmetod? Så alla övriga tips som har med jobbet att göra välkomnas varmt, när vi ändå ska riva av så kan man ju passa på med andra ingrepp också :)
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)