Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
#265726
Yepp, som ämnet avslöjar är det nu spikat att toppen ska lyftas på motorn!

Efter en eskalerad kylvattenläcka återstod bara en provtryckning då jag prövat de "enkla" metoderna för att hitta en ev. läcka. Men att provtrycka var ingen större konst de heller, och vi hittade på läckan i toppen vid anslutningarna till slangarna som leder in till värmeelementet i kupén. Konstaterat är hur som hellst att läckan inte går att åtgärda med toppen på plats, då det inte finns något som hellst utrymme att jobba på. Det lilla som sipprar ut, rinner längs blocket på motorn och vidare ner på växellådan och troligtvis förångas de lilla som sipprar ut av värmen från blocket när bilen körs därav finns ingen synlig läcka, bara en ständig lukt av glykol.

Jag plockade även av stiften och kikade ner på kolvarna, och under provtryckningen fanns ingen antydning till läcka. Så det verkar inte vara någon läcka "inne" i toppen så att säga, men det går klart inte att säga förrens vi väl rivit av och kikar bakom kulisserna. Men alla nödvändiga packningar kommer bytas, samt bultarna. I samband med detta ska jag även rengöra vevhusventilationen grundligt, och ev. byta filter om det finns något?

Någon som tidigare rivit toppen och har tips runtomkring jobbet? Jag har läst lite i tidiga trådar, och vet om special verktyget som går åt för att montera undre och övre topphalvorna. Men hur är det med kamaxlarna, någon som har tips på en låsningsmetod? Så alla övriga tips som har med jobbet att göra välkomnas varmt, när vi ändå ska riva av så kan man ju passa på med andra ingrepp också :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#265914
Verktygen går väl att fixa till. Två gamla tändstift, vålda bort porslinet och svetsa fast gängstång i stället. Två plattjärnsbitar lika långa som plastkåpan över stiften är bred, ett hål i mitten.

Spåren bak i kamaxlarna ska stå horisontellt, det ena över centrum och det andra under. Mät bredd på spåren och hur mycket offset det är, hitta lagom plattjärn och bygg ett verktyg innan du tar isär.
av metalHJ
#266027
Verktyget för att pressa ihop topphalvorna är jag i stort sett på det klara med! Tackar för det Sparkz :-)-)

Men däremot låsningen för kamaxlarna kändes lite mera luddigt, du menar att jag ska nolla motorn helt till att börja med, och senare låsa kamaxeldreven med plattjärn? "Mät bredd på spåren och hur mycket offset det är" Där hängde jag inte alls med ??:-/

Faktum kvarstår att det är första gången jag ger mig på att riva en topp, så jobbet är väldigt nytt! Men vi är två pers. som kan slå våra kloka huvuden ihop om något käftar... Därför vill jag försöka vara lite påläst innan vi sätter fart med det praktiska :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#266219
Bakändan på kamaxlarna har varsitt spår, förskjutna åt varsitt håll:
Bild
Linjen rakt igenom ska föreställa delningsplanet topp/överdel. Verktyget du behöver är ett par plattjärnsbitar som passar i spåren, och är hopsatta ganska stabilt för att hålla kamaxlarna på plats när du sätter dit remmen och drar åt kamdreven. Det är ju ganska trångt på en 960 jämfört med en 850, så det kanske är lättast att sätta ihop toppen på bänken efter att du har tagit loss den och bygga verktyget då. Kolla bara först vilket spår som är upp och vilket som är ner. Båda spåren ska vara parallella med delningnsplanet iaf, men exakt hur mycket förskjutna de är får du mäta.
Ett "U" som man bockar lite på mitten kanske?
Bild
Men det blir lite klent...

Sen behöver du ett dorn för att nolla vevaxeln exakt, genom en plugg bakom startmotorn. Det ser rätt komplicerat ut att bygga när man tittar på originalet. Jag vet inte om det går att göra enklare, men det kanske går att köpa på Volvo för vettiga pengar.
av metalHJ
#266823
Var in hos Volvo proffsen här i stan, och visst kunde de ordna Volvos egna verktyg men troligtvis till en ganska hög summa! Men killen varnade mig för felaktig montering, då dom haft flertalet kunder som knäckt toppen pga. detta. Så det verkar vara viktigt att få ihop pressverktyget bra.

Fick även kika på lösa toppar, hur det såg ut där bak. Och det visade sig att hela rör änden är direkt skruvad in mot toppen. Har jag oflyt kan det vara spricka i gängorna (Dock kan jag inte föreställa mig varför dessa skulle uppkommit?) annars kan det ju vara limmet som släppt helt då det tydligen var limmat i tätningssyfte. Slutligen kan det bero på röret, som på min bil inte såg fräscht ut (Ganska rostigt)

Tack för bra illustrationer Sparkz :-)-)

Ska ner i garaget en sväng imorrn och byta stiftet som knäcktes sist (Av någon outgrundlig anledning, men troligtvis kom hylsan lite på snedden och pressades mot porslinet) och i samband med detta ska jag försöka fota så gott det går att komma åt.
av metalHJ
#275830
Jobbet är nu påbörjat iaf. :)

Avgassidan är helt ren från prylar, insugssidan återstår bara sjävla insugspaketet egentligen. Vi plockade dän kamremmen, och låste kamaxlarna. Lossade kamaxelgivaren och sakta men säkert fick dän ventilkåpan.

ang. vevaxeln märkte vi upp med eget streck på kuggarna också, så även om veven skulle flytta sig under arbetets gång bör det vara ganske enkelt att återfå rätt position. Precis som det var innan jobbet påbörjades, då motorn gick väldigt bra så jag förlitar mig på att den stått rätt hela tiden :)

Någon som har uppgifter på vilken ordning, och hur hårt alla bultar ska dras?
av metalHJ
#275943
Jag är tyvärr skeptisk till att bilen är fit for fight tills Elmia :roll: Hjullagret ska också bytas, och ytan på bilen behöver en rejäl omgång kärlek för att vara värd att visas upp :lol: Om det BARA var bilen jag hade att pyssla med, vore tiden tillräcklig! Men tyvärr är det andra saker i vardagen som tar upp tiden också... Så jag tar nog farsans kärra ner till Jönköping :) Ev. hänger 2 polare med också!

För att återgå till ämnet. Toppen är nu av helt, och ligger på bänken renputsad från packningsrester och annat skit! Inga sprickor synliga mot blocksidan, men däremot sprickbildning vid främre kamaxelloppen. Dock inget som orsakar läckage, men det stör mig ändå (Ska kasta in bilder så fort jag hunnit ladda upp dom). Läckaget av kylvatten beror till 99% säkerhet av skjuten toppackning, ska även här ladda upp bilder. Men jag fnular på att skicka in toppen på planing, då alulinjalen visade ytterst lite bananformning (rör sig omkring 0,5 mm. på "djupaste" stället) Men i övrigt fanns INGA sprickor, varken på blocket, eller undersidan av toppen :-)-)

Rengöring av vevhusventilationen, hur går jag tillväga för en grundlig rengöring? Nu när det är fritt tänkte jag passa på!
av metalHJ
#276659
Några snabba frågor i projektet med toppen!

Finns det några riktlinjer för hur mycket det får diffa i planheten på toppen? Hur mycket tätar packningen?

Ventiltätningar, vad är detta? (Var inkluderat i sotningssatsen) Det enda jag känner till som tätar ventilerna är ventilsätena, där ventilerna slipas i.

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]