Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FSS
Tjenare tjenare :)
Blir biltema på torsdag för mig (bor 15 mil från närmaste och har ALDRIG varit där innan :))
Vad bör jag köpa för saker till bilen?
Volvo 940 -92:a som gått nästan 22 000 mil.
Ska byta olja + filter + tändstift till våren, dock har jag hört dåliga saker om biltemas oljefilter för 39kr. Stämmer detta?
Biltemas luftfilter ska inhandlas, då mitt nuvarande är helt kasst.
Tändkablar (sattsen där med stift och hela rubbet) kanske?

MVH
Är väl kamremsbyte för dig snart så en kamrem och spännrulle kanske?
Bränslefilter. :roll:
Oljefilterna vet jag ej hur de är, svårt att märka själv. :roll:

Kolla över bilen innan och skriv en lista på det du kan tänkas behöva.
Tro mig, det blir alltid mer köpt än man tänkte sig från början. :wink:
Senast redigerad av 3 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
man kan köpa de flesta grejorna där! vet många som köper filter med på biltema, men det är en liten kostnad att köpa på typ mekonomen, och en viktig sak! finns många åsikter om biltema, det bästa e om du försöker bilda dig en egen uppfattning!
Fluffen skrev:Är väl kamremsbyte för dig snart så en kamrem och spännrulle kanske?
Bränslefilter. :roll:
Oljefilterna vet jag ej hur de är, svårt att märka själv. :roll:

Kolla över bilen innan och skriv en lista på det du kan tänkas behöva.
Tro mig, det blir alltid mer köpt än man tänkte sig från början. :wink:
Polarn som kan bra mycket mer än mig hävdade att kamremsbyte utförs på min bil var 10 000 mil?
Jag vet att min kamrem byttes för 3-4 000 mil sedan.

Nja oljefilter köper jag nog på mekonomen.
Lite tipps på vad jag kan kolla över under huven om det är/börjar bli dåligt?
Fluffen skrev:På B230 ska kamremen bytas var 5:e år eller 75000km.
De andra drivremmarna kan ju vara bra att byta samtidigt.
Är vattenpumpen okej?
Antar vattenpumpen är okej, har inte haft problem med kylarsystemet.
Förutom att det läcker lite från topplockspackningen, inte mycket, pytte lite har jag sett trängt ut.
Dock är det ett helvette att byta topplockspackning, och eftersom jag inte klarar av så avancerade saker så är det bara att titta åt det andra hållet när det gäller det felet :/
Tänkte mest om du känner nått glapp eller om pumpen läcker vatten, för då kan det vara idè att byta samtidigt som kamremmen.
Topplockspackning är inte så svår att byta, bara ett massa skruvande. :wink: Dock skulle jag inte rekomendera biltemas topplockspackningar.
skriv en lista INNAN !

annars kommer du ut med en massa "bra att ha" saker som är sååå billiga...

konstigt att dom inte satt upp en butik i Ullared jämte Gekås .....

skämt åsido.
Om du har 15 mil dit, så är det väl bara att fundera på vad som kommer att gå sönder dom närmaste åren :D

/emwtur
Var där i söndags, och kom ut 3000 kronor fattigare.

Oljefilter har jag aldrig upplevt några problem med under de 15-20 år jag brukat biltemas, till vanlig svenssonkörning kanske bör tilläggas.
Oljor, verktyg ( de dyrare med 10års garanti ) drivremmar... är väl några saker jag kan rekomendera.

Vad gäller specifika bildelar är väl åsikterna om dess kvalitet lika många som antalet bilägare, vissa delar köper jag utan tvekan där. Andra köper jag på mekonomen eller respektive återförsäljare. I stort tycker jag biltemas delar fungerar mycket bra för mina behov.
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]