Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka
Jag har nyligen köpt en Volvo 745 -92, men det är så att varken AC:n eller farthållaren fungerar, vad är det troligast som är trasigt? Tack för svar!
av Goleg
har du kollat säkringarna??
av pekka
Japp alla säkringar är hel. Om det inte finns fler än de som sitter bakom askkoppen.
Användarvisningsbild
av Crille
Har du kollat alla vakumslangar till farthållaren ?
Det är vanligt att de spricker vi anslutningarna när slangarna är några år gamla. Sitter normalt en T-koppling vid bromsservot. följ slangen från vakumklockan vid gasreglaget så borde du hitta den.
Kontrollerar även att brytarna vid broms och kopplingpedal fungerar som de ska, och att vakumslangarna sitter på plats även där.
av Addekarlsson
Instämmer med Crille när det gäller farthållaren.
Vad gäller ac'n, har du kollat så det finns vätska i systemet?
Är systemet tomt, så fungerar garanterat inte din ac.
Ska finnas en liten ventil, liknande däckventil, som du kollar detta i.
Men håll dej undan om det kommer ut nått, för är det freon är det inte hälsosamt. :???:
av pekka
Nu har jag kollat på vacum slangar där farthållaren sitter ... och dom är hela och fina men en sak är lite konstig ... det sitter en lite låda som har två anslutningar för vacumslangar men det sitter bara slang vid en anslutning. Den kommer från T korset. Ska det inte sitta en slang där?

Ventilen på AC:n har jag skruvat upp och testat .... kommer endast lite sörja ur den ... ser ut som olja ungefär, men det sprutar inget precis... är den kanske tom på gas?
av Addekarlsson
Nu är jag fetborta när det gäller din farthållare, då jag inte har nån själv. Så jag kan inte kolla hur det ska vara.

Men sörja ur ac-systemet låter ju inte riktigt rätt tycker jag. Ska vara mer tryck i det vad jag vet. Har iaf varit i dom system jag kollat förr.
Så ja, troligen är ditt system i det närmaste tomt. :???:
Plus att det ska ju inte vara sörja heller. Det ska vara en vätska som förgasar sig vid kontakt med luft, eller hur jag ska förklara det. Hoppas du förstår vad jag menar iaf. :D
av pekka
Jo jag förstår .... får väl fylla på AC:n och se om den funkar sen. Vad kostar det att fylla på den?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är gasen slut har du en läcka nånstans, så bara fylla räcker nog inte.
Användarvisningsbild
av Crille
pekka skrev:Nu har jag kollat på vacum slangar där farthållaren sitter ... och dom är hela och fina men en sak är lite konstig ... det sitter en lite låda som har två anslutningar för vacumslangar men det sitter bara slang vid en anslutning. Den kommer från T korset. Ska det inte sitta en slang där?
Det är själva pumpen som sitter där och det är bara den ena anslutningen som ska vara inkopplad så där verkar allt vara i sin ordning.
hade du även kontrollerat att ventilbrytarna vid kopplings och bromspedal fungerar de som de ska ?.
Själva elektoniken till farthållaren sitter nere vid pedalerna mot vänsterskärmen. det ska även gå en kabel upp till hastighetsmätaren. och sitter på ett flatstift på intrumethuset bakom hastighetsmäteran. det är alltså en ensam kabel dit och den sitter inte ihop med något av de större kontaktdonen som går till instrumenthuset, kommer inte ihåg vilken färg kabeln hade men det kan ha varit gul, någon som vet med säkerhet ??
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 0 gånger.
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]