- tor 22 jan 2009, 19:27
#253699
Har sedan en dryg vecka tilltagande problem med att starta pga lite kräm i batteriet men blir inte klok på om det är laddningsreläet, generatorn eller batteriet alt. ngt annat.
Laddar batteriet med extern laddare, startmotorn drar sedan fint och motorn startar snabbt.
Kan köra flera mil så, men stannar jag kan batteriet vara för svagt för ny start (så jag har med en booster/battpack/jumpstart eller vad det nu heter på svenska - funkar OKso far.
Batterispänning med motor av 12,7 volt. Vätskenivå OK.
Startar, batterispänning 13,6 volt vid 700 varv, gasar till 1500-2000 varv, stiger till 13,8 volt (mät över cig tändaruttaget).
Fick 14,7 volt ett tag dagen innan under laddning men tror det kan vara instrumentet som fipplar, spänningen hoppade till högre värden också, ej så idag. Ingen potential över kabelsko/batteripol. Har lossat skorna och skrapat polerna.
Mäter ström med pol av vid stillastående, startnyckel av. Först drar det rejält ngn sekund, sedan stabiliseras strömmen vid ca 90 mA. Kan vara bl a larm och radiominne. 90 mA bör inte dra ut batteriet på ett halvt dygn.
Generatorn är bytt för femår sedan, har nu en från en V70.
Enligt andra inlägg bör laddspänningen vara ca 14,7 volt.
Jag kan köra flera mil utan att spänningen verkar falla så generatorn förefaller förse bilen med ström även om späninngen möjligen inte räcker för laddning. Efter färd på flera mil kan batteriet återigen ha väldigt lite kräm kvar. Försökte lossa batteriet idag men tyvärr verkar fastsättningsklämmanordningen ha rostat fast.
Tyvärr begriper jag inte hur laddreläet funkar. I vilken situation slår reläet till och när slår det av? Det borde gå att analysera sig fram till diagnosen.
Laddar batteriet med extern laddare, startmotorn drar sedan fint och motorn startar snabbt.
Kan köra flera mil så, men stannar jag kan batteriet vara för svagt för ny start (så jag har med en booster/battpack/jumpstart eller vad det nu heter på svenska - funkar OKso far.
Batterispänning med motor av 12,7 volt. Vätskenivå OK.
Startar, batterispänning 13,6 volt vid 700 varv, gasar till 1500-2000 varv, stiger till 13,8 volt (mät över cig tändaruttaget).
Fick 14,7 volt ett tag dagen innan under laddning men tror det kan vara instrumentet som fipplar, spänningen hoppade till högre värden också, ej så idag. Ingen potential över kabelsko/batteripol. Har lossat skorna och skrapat polerna.
Mäter ström med pol av vid stillastående, startnyckel av. Först drar det rejält ngn sekund, sedan stabiliseras strömmen vid ca 90 mA. Kan vara bl a larm och radiominne. 90 mA bör inte dra ut batteriet på ett halvt dygn.
Generatorn är bytt för femår sedan, har nu en från en V70.
Enligt andra inlägg bör laddspänningen vara ca 14,7 volt.
Jag kan köra flera mil utan att spänningen verkar falla så generatorn förefaller förse bilen med ström även om späninngen möjligen inte räcker för laddning. Efter färd på flera mil kan batteriet återigen ha väldigt lite kräm kvar. Försökte lossa batteriet idag men tyvärr verkar fastsättningsklämmanordningen ha rostat fast.
Tyvärr begriper jag inte hur laddreläet funkar. I vilken situation slår reläet till och när slår det av? Det borde gå att analysera sig fram till diagnosen.