Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tynong
#253553
Skaffade en ny tankarmatur (den som är helt i plast), som jag monterade idag. Syftet med bytet var att jag skulle få en fungerande tankmätare.
Jag blev lite fundersam när jag skulle koppla kablarna.
På den nya armaturen sitter det fyra kablar: Röd, Svart, Grå/Vit, Grå/Vit
Och kablarna i bilen är: Röd, Svart, Brun och Grå

Hur ska jag koppla samman dessa när det inte är samma färger?
På den gamla armaturen satt det även en stomanslutningskabel, det gör det inte på den nya.

/Tynong
#253580
Har du jämfört kablarna från gamla armaturen å på den nya? För beroende på hur kablarna satt från början, så är det ju bara å sätta kablarna på samma sätt!

Angående stomanslutningskabeln.. Hur ser det isåfall ut på den nya om det inte finns någon sådan? :P
#253611
FortyFiven skrev:Har du jämfört kablarna från gamla armaturen å på den nya? För beroende på hur kablarna satt från början, så är det ju bara å sätta kablarna på samma sätt!

Angående stomanslutningskabeln.. Hur ser det isåfall ut på den nya om det inte finns någon sådan? :P
Ja, jag kopplade enligt följande: röd - röd, svart - svart, brun - grå/vit, grå - grå/vit. Men tankmätaren fungerade inte ändå. Nu kan jag ju naturligtvis inte säga att det är just armaturen som är felet...

På den gamla satt det en skruv i locket på armaturen, som i sin tur satt ansluten till chassit vid sidan av reservhjulsbaljan.

/Tynong
#253629
Det var väl förmodligen jord alltså!
Konstigt ändå när det är en röd och svart, brukar ju vara + respektive -
och förmodligen är de andra två (brun och grå) signal och något mer (kanske en till signal?)
Finns det något bra ställe på armaturen där du kan jorda tror du?
Något liknande du hade på gamla, d.v.s. om det finns något bra skruvhål i armaturen eller så?

Om du kan får du gärna kasta upp en bild på hur armaturen ser ut eller dylikt!
#253729
Jag tror att du kopplat rätt med kablarna. Det kan ju också vara så att du har fel i mätaren för tanken i mätarhuset. Finns många tips i forumet för kallödning och byte av motstånd i mätarhuset. Blev det nån skillnad hur tankmätaren beter sig efter att du bytt ? Om inte så är nog problemet i mätarhuset .
Howto fix i mätarhuset :
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
#253766
FortyFiven skrev:Det var väl förmodligen jord alltså!
Konstigt ändå när det är en röd och svart, brukar ju vara + respektive -
och förmodligen är de andra två (brun och grå) signal och något mer (kanske en till signal?)
Finns det något bra ställe på armaturen där du kan jorda tror du?
Något liknande du hade på gamla, d.v.s. om det finns något bra skruvhål i armaturen eller så?

Om du kan får du gärna kasta upp en bild på hur armaturen ser ut eller dylikt!
Eftersom nästan hela armaturen är i plast så går det inte så bra att jorda som förrut, genom armaturlocket.

/Tynong
#253768
sidhabo skrev:Jag tror att du kopplat rätt med kablarna. Det kan ju också vara så att du har fel i mätaren för tanken i mätarhuset. Finns många tips i forumet för kallödning och byte av motstånd i mätarhuset. Blev det nån skillnad hur tankmätaren beter sig efter att du bytt ? Om inte så är nog problemet i mätarhuset .
Howto fix i mätarhuset :
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
Ja, visst borde jag ha kopplat rätt.
Mycket möjligt att det är fel på själva mätaren också. Ingen skillnad på beteende efter bytet. Nålen rör sig några millimeter när jag vrider på tändningen, samma som innan bytet.
Har provat att provisoriskt koppla in en tankmätare från en lite äldre 740, men blir samma fenomen där. Nålen rör sig bara några millimeter.

/Tynong
#253772
Men har du köpt en ny armatur är det väl bara att plugga in kontakten? Bortsett från att du får klippa loss den svarta och jorda separat eftersom den inte är med i kontaktstycket i bilen.

Men annars låter det som du har kopplat rätt, röd och svart till pumpen och de andra till nivågivaren. Koppla ur kontakten och mät nivågivaren, ska hamna nånstans mellan 0-300 Ohm beroende på nivån.
#253778
Du kan koppla på en vanlig 60W 220v glödlampa på sladdarna som går fram till mätaren, då borde du få mätaren att visa runt halv tank. gör den inte det så är det instrumentet som är paj :)

Det där är nog hartsbaserat RMA-fluss so[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]