Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej

jag har en volvo 740 från 1987 med B230F motor det är så att jag måste byta hjullager höger fram och på min bil är det ju lager och skiva i ett alltså inte skivor, så nu är min fråga går det att byta bara lager i skivan som redan sitter på bilen? eller måste man byta skiva också?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har inte gjord det på min Volvo. Men de bilar jag testat på är det tveksamt om det är värt besväret. Om man inte har riktiga grejor att pressa och ta ur med.
Volvo skivorna är väl ändå relativt billiga väl ....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är lösa koniska lager, inget behöver pressas. Knacka ur ytterbanorna med hammare och dorn, sen gärna nåt som inte är härdat när dom nya ska i. En bit rundjärn eller så. Jag brukar använda en lagom stor hylsa annars, den är hård, men tar hela vägen runt banan så det är inte så stor risk att det går en flis.

Men hur ser skivorna ut? Skaffar du ett par nav på skroten och nya skivor blir det lättare nästa gång det är dags att byta skivor... Men det beror ju på hur länge du har tänkt att ha kvar bilen.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]