Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FastFWD
Hej

Jag har en 740 89a, som har stått still sedan 1990 (18 år).
Nu har jag börjad att ta isär bilen för att bruka dens delar på en annan 740. (Karossen er totalt paj, deför har den stått så länge, och jag köpte den med huset för 2 år sedan...Den toks inn från tyskland som vrak - takad...Blev körd från tyskland och til sverige..)

Det jag undrar på, är om jag måste göra nåt spesiellt med motorn, lådan sedan den har stått så länge.
Jag tänkte kolla att motorn går rundt, men först ha lite diesel i varje cylinder först.
Jag skall og byta alla vätsker för den blir startad i en ny bil..
Det är en riktig godbit, sedan den bara är körd 1800 mil... nastan inte innkörd... :)

(Bilen har stått tört och varmt, så den är inte rustad - alla delar ser ut som nya...)

Har ni några tips ?..

FastFWD
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tänddelar kan ev vara bra att byta och kamremmen skadar ju inte heller att byta om du ska använda motorn.
Jag kan köpa bilen av dig annars. :lol: :wink:
av FastFWD
He he ... jo det stämmer.. det blir 19 år... Av en eller annan grund, är min hjärna i 2008 ännu :)

OCH... bilen är tyvärr inte till salu..ej i delär häller... :(

FastFWD
av erikeriksson
Hej, när det gäller motorn skulle jag först spruta in motorolja i cylindrarna och lyfta ventilkåpan och spruta rikligt med motorolja.

Därefter dra runt motorn ett antal varv för hand, sedan med startmotor utan tändstift i, och slutligen med tändstift och startmotor. Skulle nog också byta kammrem först.
Användarvisningsbild
av emwtur
ett bra tips vid nystart av motor är att ta ur stiften- ta ur säkringen till bensinpumpen, köra på startmotorn tills oljelampan slocknar (oljetryck uppe) - sedan återställa stift och säkring och starta motorn,

Jag skulle ta en extra koll på packboxarna på vevaxeln innan jag monterar i motorn - kanske byta packboxen innanför svänghjulet. risken finns att packboxarna "stelnat" och läcker, inte med en gång utan efter en vecka eller två!

/emwtur
av FastFWD
tackar för dom goda tipsen :)

Jag tok lite foton idag på bilen... så jag minns hur den såg ut för jag börjar att demontera den..
Nästan så jag fär tårar i ögonen..... vackert.... :)

Så har såg dom ut när dom vart leverad från butiken ...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Anders E
Nice är bara förnamnet!

Mer bilder på inredning, kaross mm!!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ser riktigt fint ut.
Bilen är ju i princip ny kan man nästan säga.
Bara körd ett år ju! Hur långt har den gått? Går det inte att renovera karossen?
Ser också gärna på fler bilder :)
av sicnarf
Undrar hur den tidigare ägaren kunde lämna en sån vacker bil på gården bara utan att göra nåt?Han kunde ha sålt den då och fått ganska mycket,eller hur?Ibland undrar man alltså.Eller om han tänkte använda den som reservdelsbil varför han inte gjorde det.Man undrar.

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]