Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av geger88
Är lite nu på denna sida så tänkte höra mig för lite om min tankmätare som lever sitt eget liv och vill gärna fixa den så den funkar som den ska. Den funkar så länge de är kallt i bilen och fort de börjar bli varmt i kupén då slutar den funka helt och ibland funkar den ändå ett tag men sen dör den helt eller så visa den fel. Tänkte höra om nån har nå idéer hur jag ska gå till väga för att få bukt på den.
av sicnarf
Det verkar som det är fel/glapp på lödningen i tankmätaren på instrumentpanelen.När det blir varmt i kupen så glappar lödningen där bakom i istr.panelen och då visar den fel eller inte alls.Är det kallt så glappar det inte.Du får ta loss instr.panelen och kolla.När det inte fungerar kan du daska till på ovansidan och se om det hjälper.Hjälper det så är det lödningsglapp.Det finns trådar här hur du ska ta loss panelen,det är bara att söka och sen löda om.
av geger88
sicnarf skrev:Det verkar som det är fel/glapp på lödningen i tankmätaren på instrumentpanelen.När det blir varmt i kupen så glappar lödningen där bakom i istr.panelen och då visar den fel eller inte alls.Är det kallt så glappar det inte.Du får ta loss instr.panelen och kolla.När det inte fungerar kan du daska till på ovansidan och se om det hjälper.Hjälper det så är det lödningsglapp.Det finns trådar här hur du ska ta loss panelen,det är bara att söka och sen löda om.
Jag har prövat att daska till som du sa men de händer inget när jag gjorde de så då verkar de inte vara de felet men jag kan kolla för säkerhets skulls.
av Cicaro
Låter i mina öron som att det är fel på lödningarna i instrumentpanelen hos tankmätaren, ganska vanligt på 700serien om jag inte missminner mig, har liknande problem själv men kör på tripmätaren eftersom jag är för lat för att atgärda det. Tror jag har länkat till denna förut, men i pdfen bör du finna all infromation du behöver för att löda om tankmätaren.

http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
Användarvisningsbild
av sidhabo
geger88 skrev: Jag har prövat att daska till som du sa men de händer inget när jag gjorde de så då verkar de inte vara de felet men jag kan kolla för säkerhets skulls.
Behöver ju inte alltid hjälpa att knacka på den. Kan ju vara lödningen ändå. Lätt att plocka loss den och kolla.
av Cicaro
Misstänker att du har en eller två dåliga lödningar vid motståndet R1 som det kallas i skissen i PDFen. Är alltså det motstånd som ligger ytterst på kretskortet till tankmätaren. Kan förvisso vara andra saker än lödningarna som spökar men det är vanligaste stället. Hursom ta loss mätaren och ta in och löd om dom 4 lödningarna(2 till varje motstånd) så borde allt fungera igen :)

Appropå att daska till instrumentpanelen; det lilla en dask gör i förhållande till de vibrationer motorn gör borde egentligen inte ens märkas om det inte är mycket som är glappt :S En lödning kan vara slut utan att det knappt syns.
av geger88
Cicaro skrev:Misstänker att du har en eller två dåliga lödningar vid motståndet R1 som det kallas i skissen i PDFen. Är alltså det motstånd som ligger ytterst på kretskortet till tankmätaren. Kan förvisso vara andra saker än lödningarna som spökar men det är vanligaste stället. Hursom ta loss mätaren och ta in och löd om dom 4 lödningarna(2 till varje motstånd) så borde allt fungera igen :)

Appropå att daska till instrumentpanelen; det lilla en dask gör i förhållande till de vibrationer motorn gör borde egentligen inte ens märkas om det inte är mycket som är glappt :S En lödning kan vara slut utan att det knappt syns.

Tack allihopa som har skrivit om sina idéer. Jag tog lös intrumentpanelen och gjorde inte så mycket sen satt jag dit den igen sen nu har den funkat sen dess så alltså måste de ha vart glapp i kontakten. Så den gamla ägaren har tydligen inte satt dit kontakten riktigt då han skulle tillbaka med igen så nu va detta problemet löst iaf som tur va. Men ska säga en sak iaf tänker då aldrig ta lös denna igen de är då en sak som är säkert för de va riktigt jobbig när man har stora fingrar som dasslock om man säger så. Haha så jag tackar alla för hjälpen och alla idéer som jag har fått nu. Kan ju vara bra nån gång framöver då de verkligen händer att den börja så igen. //geger88
Hej! Om det är okej att låna denna tråden lite :roll: skulle vara mycket tacksam för något tips :) Jag har ett knepigt problem med min tankmätare av modell VDO. Mätaren fungerar, men jag är osäker på när den visar rätt. För om jag t.ex. tutar eller vrider på ljusomkopplaren reagerar mätaren , kan säkert vara andra saker som mätaren reagerar på. Men den kan slå i botten eller till fullt läge eller bara flytta sig lite sen.. osv. :x Någon som haft samma typ av fel? Hur ska jag göra för att åtgärda detta? Mycket tacksam för alla tips och råd jag kan få :) :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
D-Berggren skrev:Hej! Om det är okej att låna denna tråden lite :roll: skulle vara mycket tacksam för något tips :) Jag har ett knepigt problem med min tankmätare av modell VDO. Mätaren fungerar, men jag är osäker på när den visar rätt. För om jag t.ex. tutar eller vrider på ljusomkopplaren reagerar mätaren , kan säkert vara andra saker som mätaren reagerar på. Men den kan slå i botten eller till fullt läge eller bara flytta sig lite sen.. osv. :x Någon som haft samma typ av fel? Hur ska jag göra för att åtgärda detta? Mycket tacksam för alla tips och råd jag kan få :) :D
Kolla länken tidigare i tråden om hur man fixar kallödningar i mätaren. Skulle kunna vara det felet du har.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]