Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddas
Har köpt KCR-chip till min 940 -98. Har mätt upp orginal ladddtryck med graderad mätare till ca 0,30 bar. KCR instruktionen säger att jag ska montera brickor mellan wastgaten o hållaren för att öka trycket. Finns det någon med erfarenhet om hur många brickor som krävs för att nå ca 0,8 bar?

Har gjort detta förut på en 945 -95 o då krävdes 3 brickor vilket är en bricka mer än man får med satsen, den bilen hade ha varit skruvad tidigare ( satt ett t-kors med slang från watgateklockan, detta tog jag då bort o ersatte med pysventil) så jag misstänker att den inte betedde sig som orginal oskruvade bilar. Med tre brickor nådde jag då 0,7 bar.

Är det bara att "dunka dit" 3 brickor direkt eller bör jag börja med 2?

Mvh Fredrik
Börja med 2 för att va på den säkra sidan, beror ju lite på hur frisk klockan är med. En del kanske bara behöver 2 en del kan ju behöva fler om fjädern är inne på sista versen, och sätter man på 3 brickor på en som klarat sig med 2 så blir ju laddtrycket för högt med eventuella tråkiga följder.
Bättre att du köper en ställbar trycklocka med hårdare fjäder istället för att hålla på och fixa med massa brickor och bröte. Fjädern i den trycklockan du har är lite för mjuk för att funka optimalt så det är bättre att du köper en med en hårdare fjäder och som är gjort för högre laddtryck. http://www.turbomeck.se har bra och billiga trycklockor.

//Maxwell
Har idag monterat KCR-chip + pysventil + 2 st brickor. Gav gott resultat. Går betydligt bättre än förr ( så var det ju också på ovan nämnda 945:a därför köpte jag samma till min nuvarande 940). Laddar max 0,65-0,7 bar. Går upp till 0,7 bar men faller ned mot 0,6 när varvtalet ökar, detta är väl normalt?

Hur som helst går den bra.

Fredrik
Freddas skrev:Har idag monterat KCR-chip + pysventil + 2 st brickor. Gav gott resultat. Går betydligt bättre än förr ( så var det ju också på ovan nämnda 945:a därför köpte jag samma till min nuvarande 940). Laddar max 0,65-0,7 bar. Går upp till 0,7 bar men faller ned mot 0,6 när varvtalet ökar, detta är väl normalt?

Hur som helst går den bra.

Fredrik
Det är helt normalt med den setupen som du har. Hade du skippat pysventilen och satsat på en trycklocka med en hårdare fjäder hade du haft ett ännu stabilare laddtryck.

//Maxwell
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]