Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Manny
Hej!
Tänkte se om någon här har några bra tips.

Morsans Volvo 940 LTT har nåt konstigt för sig.

Den är helt orginal förutom att den e mappad på rullande landsväg (husvagnskörningar).

När man ligger i hög växel och trampar gasen i botten så börjar den "burra" som bara den när turbon börjar ladda på ordentligt samt att den känns relativt trött. Fast jag brukar inte köra denna bilen i vanliga fall så jag vet inte hur "pigg" den ska vara.

Det ska väl ändå inte vara så?

När man drar på försiktigt och den inte laddar fullt så går den normalt.
Verkar har något med laddtrycket att göra?

Vad kan vara fel? Jag funderade på om det kan vara spikningar som den känner av själv och ändrar tändningen en aning?

Bilen är såklart tant/gubb körd för det mesta så jag tror inte inte mina päron har märkt det ens....

Tacksam för svar o tips.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Känns burrandet som ett ljud eller mer som vibrationer?
Uppkommer det som ett ljud hade jag nog försökt att leta efter läckor mellan turbon och insuget eftersom ljudet hörs när turbon laddar som mest. Är det vibrationer så kanske dessa kommer från kardan, stödlagret eller från någon annan del av drivlinan.

//Maxwell
av Manny
Känns nog mer som vibrationer tror jag. Bilen har tydligen varit inne på Volvo och dom kunde inte hitta något fel enligt mina päron.

Stödlagret är nu bytt iallafall. Det hjälpte inte. Dock försvann ett annat ljud, nämligen lagerkras. Det gamla lagret var inte något vidare.

Det ursprungliga problemet kvarstår dock.
av Freddas
Min 940 var lika dan tidigare. Vibration vid gaspådrag i 80-100 km/h + vibration i ca 40 km/h. Bytte knutar utan resultat. Bytte stödlagret senare. Det var inget fel på lagret däremot hade hummit runt lagret släppt från "stålhållaren" som sitter runt gummit. Går nu vibrationsfritt.

Bytte du även gummit vid stödlagerbytet? Jag köpte komplett lager med gummi samt ny "stålhållare"

Fredrik
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]