Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av x_dream
God jul, på er
Har skrivit innan på forumet angående min volvo, som fortfarande inte startar.
Lite grundfakta... Volvo 940, års 91, motor B230FB med ca 20000mil på mätaren, med stämplad bok.
Nu till problemet:
För ett tag sedan så började bilen att bli mycket svårstartad. Kunde i mellanåt få igång den efter många startförsök,
och den kunde gå en liten stund för att sedan dö, nu startar den inte alls.
Jag har nu kollat förpumpen och bränsletillförseln, fyllt rejält med soppa i tanken :wink: .
Kollat gnistan, där finns ingen, bytt tändspolern, men startar inte.
Tagit av och rengjort givarna på motorn, bla svänghjulsgivaren. Dock ej mätt upp dom.
Kan det vara så att styrboxen för tändningen som har gjort sitt, det är väl den som sitter under B-stolpen på passagerarsidan?
Denna har iaf nr. 0280000595 /3531657.
Kan någon hjälpa mig...
Ha det fint ute i landet. :D
Mike :roll: :roll:
av dalldall
kolla givaren över svänghjulet, mät eller ta en på skroten, hade samma problem en gång, då var det styrenheten. kollat fördelarlocket?
Användarvisningsbild
av Jonte_83
Hade liknande problem. Men min gick då på 3 cylindrar, när man väl fick igång den, och det var tändstift, rotor, fördelare och tändkablar.

Detta byttes idag, och nu spinner hon som en katt igen.
Användarvisningsbild
av popeye65
Tjena.

Om det är styrboxen som har lagt av så kan du kolla det såhär.
Börja med att dra fram säkringshållaren under askfatet, där skall du ha ett vitt dubbelrelä.
Plocka av höljet så att reläna blir synliga och sätt tillbaka den på plats igen.
Nu när du slår på tändningen så skall det ena reläet dra och när motorn går runt så skall det andra också dra.
Om det inte gör det så prova att trycka in reläet för hand och se om bilen startar. Om den startar då så är det till 99% databoxen som är kass.
Tydligen så blir där något jordfel som gör att reläet inte jordar och då alltså inte drar.
En ny databox införskaffade jag på skroten för 1000:-, Volvo skulle ha hutlöst betalt. Viktigt är också att det är samma Boch nummer på boxarna om du skulle behöva byta ut den.
Jag har även haft felet med positionsgivaren på svänghjulet, då gick det att efter mycket om och men att få bilen till att starta, sedan gick den som vanligt tills den hade stått en lägre stund, då var det samma skit igen. Felet kanske yttrar sig på annat vis än på min bil.
Det kan också vara bränsleventilreläet som är kasst.
På expansionstanken till kylaren har du ett relä för spridarna. Ett på skroten kostar 50:-
Har du någon du känner som har en volvo 740 så kan du ju testa med deras relä först innan du köper ett nytt.
Hade samma problem med min745:a, den startade och gick sedan att köra ett litet tag, sedan dog den och man fick vänta i 5 minuter innan den startade igen och så höll den på. Som tur var så kom jag hem innan den stannade och var helt död.
Efter diverse felsökning och byta av tändmodul och tändspole var det reläets tur att bytas och bilen startade direkt.
Om du har AC i bilen så har du 2st relä på expansionstanken, ett till AC:n och ett till spridarna, skifta plats på dom och se om bilen startar.
Lycka till med felsökningen.
av x_dream
Tack för alla svar :D
Lite tillägg:
Spolen har ström till sig, uppmätt till 12 volt i läge 2 på tändningen.
Vad skall resistansen vara på svänghjulsgivaren?
Är det någon som har en styrbox liggande..i gbg området :wink:
Enligt diagnossystemet så är det 3 blink på kopplingspunkt på 6 och 2
övriga kopplingspunkter blir det inget svar...
Fortsatt god fortsättning
Användarvisningsbild
av Jocke S.
x_dream skrev:Tack för alla svar :D
Lite tillägg:
Spolen har ström till sig, uppmätt till 12 volt i läge 2 på tändningen.
Vad skall resistansen vara på svänghjulsgivaren?
Är det någon som har en styrbox liggande..i gbg området :wink:
Enligt diagnossystemet så är det 3 blink på kopplingspunkt på 6 och 2
övriga kopplingspunkter blir det inget svar...
Fortsatt god fortsättning
impulsgivaren (svänghjuls...) = ca 170 ohm (kall) och upp till 350 ohm (varm).
av x_dream
i kväll ,skall det bytas svänghjulsgivare eller åtminstonne mätas upp.
Skall även följa popeye65:s råd om att "Nu när du slår på tändningen så skall det ena reläet dra och när motorn går runt så skall det andra också dra.
Om det inte gör det så prova att trycka in reläet för hand och se om bilen startar. Om den startar då så är det till 99% databoxen som är kass"
Forfarande inte fått tag i någon styrbox. Någon???
Återkommer senare!!!
//Mike
Användarvisningsbild
av sidhabo
x_dream skrev: Forfarande inte fått tag i någon styrbox. Någon???
Hämta en på skroten. Tagene och Kållered är de billigaste "plocka loss själv" skrotarna i Göteborg. Lagom pris ifall man bara vill testa byta nåt i felsökningssyfte.
av x_dream
Det visade sig att svänghjulsgivaren inte hade någon resistans, så det blev ett byte.
ÅÅ vipps så startade den.
Tack alla för ett bra jobb.
//Mike
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]