Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sftn
Hej!
Har tappat all tomgång. Allt fungerar som det ska vid kall motor men så fort man kör i väg och återgår till friläge så dör motorn. Har ingen tomgång vid varm motor heller. Kan det vara tomgångsventilen. Jäkligt irriterande i stan då man får gasa och bromsa samtidigt. Blev riktigt illa sen jag gjorde ren burken till vevhusventilationen.

MVH Torbjörn
Användarvisningsbild
av ekerstrand
har du öppen dump, eller original? ska du köra med öppen så får du koppla ur kontakten till tomgångsmotorn, du får lite högre tomgång men den dör inte iaf.
Mvh
av sftn
Hej!
Det var så olyckligt att slangen hoppat av från vevhusburken, nu fastsatt med slangklämma och tomgången är återställd. Frågan är hur det kan ha så stor inverkan, det får man fundera på. Jag har sluten dump, ej original. Sitter ihopkopplat i ett t-rör tillsammans med vevhusventilationen och det kan inte vara rätt att dumpa en del av övertrycket ner i motorblocket.

MVH Torbjörn
Användarvisningsbild
av ekerstrand
sftn skrev:Hej!
Det var så olyckligt att slangen hoppat av från vevhusburken, nu fastsatt med slangklämma och tomgången är återställd. Frågan är hur det kan ha så stor inverkan, det får man fundera på. Jag har sluten dump, ej original. Sitter ihopkopplat i ett t-rör tillsammans med vevhusventilationen och det kan inte vara rätt att dumpa en del av övertrycket ner i motorblocket.

MVH Torbjörn
Nej, det var väl därför slangen lossnade, jag själv hade aldrig skarvat dump returen med vevhusventilationen, varför gör man det? ta bort t-röret och sätt vevhusventen där den ska sitta och dump returen en bit därifrån.
Mvh
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]