Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rullar960
Hej! Har rivit toppen och planat denna efter en varmkörning!

Nu vid återmontering är jag lite osäker, Jag har bytt endel toppar men fick höra att man var tjungen att lufta ventiltryckarna på 960in, Är det någon som vet något om detta? Och om det nu är så, Hur gör man detta?
PS: Det där med special verktyget till ventilkåpa/lageröverfall för kam vet jag redan ;)
Mvh joacim
av Volvofive
rullar960 skrev:Hej! Har rivit toppen och planat denna efter en varmkörning!

Nu vid återmontering är jag lite osäker, Jag har bytt endel toppar men fick höra att man var tjungen att lufta ventiltryckarna på 960in, Är det någon som vet något om detta? Och om det nu är så, Hur gör man detta?
PS: Det där med special verktyget till ventilkåpa/lageröverfall för kam vet jag redan ;)
Mvh joacim
Spør Volvo.
Hva slags verktøy er det du bruker til ventilkåpe og kamlager? Har du en link med bilde?
av rullar960
Volvofive skrev:
rullar960 skrev:Hej! Har rivit toppen och planat denna efter en varmkörning!

Mvh joacim
Spør Volvo.
Hva slags verktøy er det du bruker til ventilkåpe og kamlager? Har du en link med bilde?
Hej!

Jag har gjort två tvinnar som är byggda som ett T! Den lodrätta delen skruvas i tändstifts hålen!
När den lodrätta delen är iskruvad i tändstifts hålen så skruvas det vågrätta delen fast i andra änden!
en bit ut på varje sida om den vågrätta staget på T:et så sitter det en lång gängad bult som skruvas i den vågrätta delen, För att skydda kåpan så monteras en gummi mellan bultände och topp.
Sen skruvas båda bultarna på den vågrätta delen ner för att trycka ner kåpan!
Tvinnarna skruvas fast i 2e och 5e tändstiftshålet, En bild :) Vet att det är ett mästerverk :) Om så vill så kan jag skriva ut bilden och skriva autograf och skicka till er :) :roll: Bild
av rullar960
Jo!

Du behöver kanske sättas styrningar i varje hörn på toppen så att kåpan trycks rakt ner, Görs väl lättast genom att ta långa bultar som bulthuvedet kapas på, Sedan skruvas en i varje hörn på toppen i en av hålen som bultarna som håller kåpan på plats, Styr in dom avkapade bultarna i kåpans motsatta hål och tryck ner kåpan!

Någon som vet något om ventiltryckarna?
Jag kan ta lite bilder på mitt verktyg under monteringen gång, Bara jag får info om tryckarna så jag kan börja montera allt!

Mvh joacim!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tryckarna kommer normalt av sig själva när du kör den varm. Det skramlar lite i början bara. Renault rekommenderar att förvara dem badande i diesel när de är losstagna, det kanske är bra. I Volvos böcker står inget om det, möjligen att ha dem stående uppochner för att oljan inte ska rinna ur.
av rullar960
Sparkz skrev:Tryckarna kommer normalt av sig själva när du kör den varm. Det skramlar lite i början bara. Renault rekommenderar att förvara dem badande i diesel när de är losstagna, det kanske är bra. I Volvos böcker står inget om det, möjligen att ha dem stående uppochner för att oljan inte ska rinna ur.
Okey! Som det brukar vara alltså :) Lite skrammel innan dom blir fylda :)
av metalHJ
Hej Rullar960!

Intressant tråd, och således något som behövs :wink:

ang. tryckarna har iaf. inte jag hört något om att tryckarna ska luftas. Men å andra sidan är jag bara hobbyfantast, så kunskaperna är ju inte alltid fackmannamässiga så att säga :lol:

Men däremot gör du mig lite nyfiken på det verktyg du tillverkat, då jag själv står i planerna att riva toppen på min. Bilderna var intressanta, men lite mått på delarna vore ju pricken över i'et :) Det vore ju kanon att kunna tillverka detta verktyg innan jag sätter fart med rivningen av toppen, då jag ska försöka klara ingreppet över en helg (Bilen måste rulla på vardagarna). Vi blir troligtvis 2 man som kommer börja, och har tillgång till det mesta i garaget. Men vet du om något annat speciellt verktyg som går åt, är jag givetvis tacksam :-)-) Och skulle det visa sig praktiskt omöjligt att hinna klart ingreppet över en helg, beroende på vad vi stöter på så får jag helt enkelt ordna annan bil. Men det smidigaste vore att lösa det över en helg... Därför försöker jag planera det hela så gott det går!

Tanken med ingreppet är att lokalisera ett ev. kylvattenläckage, och jag hoppas naturligtvis att felet ligger i packningen. Kompen är bra i motorn, så det bör inte vara något större läckage. Men det är alltid skönt att se skicket bakom kulisserna så att säga :) Hoppas du får ihop motorn, och bilder är alltid uppskattat här på forumet!
av rullar960
Jag lovar att lägga ut bilder när den är monterad och testad, Jag ska inte säga för mycket innan detta har testats, Men det känns som det ska vara en lösning :)
Mvh joacim!

Så här i efterhand så har jag klurat på om det går att göra på ett annat sätt också! Om man gör dom två sido bultarna fasta och gör den lodrätta delen lös/vridbar, Då behöver man bara skruva på en sak vid pressning = Man får ner allt jämt med en gång och behöver inte fara fram och tillbax och skruva ett halvt varv på var bult som sitter på den vågrätta delen, Dock så skruvar och belastar man gänga i toppen som är i gjord i aluminium och det räcker med att det drar sig lite i gängan på grund av belastningen som blir när man trycker ner kammarna, Kan bli att man drar gängan så det blir svårt att få i stiftet sen!
av lennart lundberg
Hej!

Jag har inte riktigt förstått problemet.
Hydrauliska lyftare brukar lufta sig själv. Tar man bort dem så bör man förvara dem upp och ner som det har skrivits om tidigare och under längre tid i olja. De kan slamra lite om dem ”tick” vid uppstart. Det gäller all hydrauliska lyftare gäller även amerikanska bilar som har denna typ av lyftare. Är de slitna ”otäta” så kan de även då ticka vid uppstart efter ett par dagars vila. Detta är bar ett kosmetiskt oljud. Typ av olja har en viss inverkan av hur fort tryckaren tappar trycket.
Det viktigast av allt så ska de tillbak på samma plats på samma nock om de har varit urplockade. VIKTIGT!!!
Glöm inte att det ska vara flytande packning mellan cylinderhuvud och kamaxelhus. Du kan använda korthårig roller eller svampgummi för att applicera på packningsmedlet.

God Jul
Lennart 960
av rullar960
Hej lennart!

Nä det är inga problem alls! Det var bara något jag hörde eller läst på något forum, Någon fjunig 15åring som skrev det antagligen :)
Tyckte det lät konstigt själv då det är hudraliska lyftare!
Jag har rivit många toppar och aldrig hört talas om detta, Men jag kolla för säkerhetskull bara,
Toppen är riven för länge sedan och alla tryckare är uppmärkta, Dock så var det en del vatten i oljan ( inte min bil, lagar bara) Så det var "mjölkigt" i tryckarna så jag tvätta ur dom!
Ska bli intressant och veta hur lagren i motorn har klarat av glykolen, Dock inte mina problem då jag bara får pröjs för toppjobbet, Jag sa till ägaren att glykolen sliter på lagren men han var bestämd på att bara plana topp och byta packningar, Så jag gör det :)
Jo! Flytande packning är inhandlat för länge sedan det med, Inga rättningar här inte :) Inte första gången jag pillar på en spis!

God jul lennart!
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]