Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Ja nu får ni hålla er för skratt, men jag tänkte att om man inte frågar så får man inte veta..

Precis som rubriken låter så undrar jag om motoroljan till min bil, det enda jag ser i hyllan på macken är 800 000 olika märken och viskositer och dunkar och grejjer.
Tänkte därför att jag helt enkelt fråga er som kan..!

Bilen är en 945 Turbo+ från 92.. Gått 18000 mil och drar "lite" olja..

Så hjälp mig och berätta vad jag ska köpa!

Tack!

/Turbo+
Kolla i din handbok till bilen där står det om viskositeten och även vad dom rekommenderar för typ av olja men vanligast är nog Semisyntes 10/40
Jag kör alla mina bilar på Agrol Spectra 5W-40 Helsyntet, finns på granngården i 4 liters dunkar till rimligt pris, finns också i 20litersdunkar om du skulle villa ha det. :D
Jag har en känsla över att denna tråden också kommer att spåra ur, precis som alla andra oljetrådar. :???:
Hehe okej.. Ja det var inte meningen att tråden skulle "spåra ur".

Utan vad jag var ute efter var helt enkelt vilken olja som är lämlig till MIN bil.

Men jag ska absolut kolla i manualen och kommer skriva här sen vad det står där!

/Turbo+
Nästan bara nya bilar som kan/bör köras med Helsyntet. Eller om man totalrenoverat motorn då är det ett alternativ me men varför köra på Dyr olja när det finns samma sak i en annan dunk hos en annan firma med 7 bokstäver i namnet.
Så om det står HELSYNTET i min manual borde jag använda DELSYNTET ändå?

Kan ju passa på att fråga hur mkt olja en sån här bil ska dra. Motorn är en B230FT..

Alltså ungefär vad som är normalt? Eller den kanske inte ska dra något alls?

/Turbo+
Hoppas att inte Oljemasochisterna kommer in här för då blir det liv om Biltema och andra märken.
Står det helsyntes så är det väl bara att köra på det om man vill lägga dom kronorna som det kostar.
cybermunk skrev:Hoppas att inte Oljemasochisterna kommer in här för då blir det liv om Biltema och andra märken.
I ärlighetens namn så kommer jag nog hälla lika mkt biltema olja i motorn som jag kommer köpa biltemas bromsar. Kalla mig nojjig men jag köper hellre nått "känt" märke..

/Turbo+
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]