Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då var årets dom utfärdad mot slitvargen, och banne mig känner jag pärlan rätt bra efter ett halvår då det inte blev några överraskningar samt beröm för fin bil.

SBP dömde ut handbromsen och avgaset, vilket jag således också visste att det skulle bli nerslag på. Så någon dag eller två under julledigheten ska ägnas åt bilen för att ordna till ovanstående problem!

Mellandämparen ska ersättas mot ny, och jag står nu i tankarna att på allvar bygga om till sportsystem från katten och bakåt. Svetsjobb och montering håller jag med själv, så jag fnular på om jag skulle satsa på Simons lösa delar? Vad har ni för förslag till en rak sexa på 3 liter? Vill inte ha "volvoraggar" ljudet, som de flesta eparaggare åker runt med. Utan lite mera "stilrent" och vackert dovt ljud, lite muller men ändå komfortabelt.

Sen kommer vi till handbromsen, vilket gav lite märkligt utslag. Höger hjul stod för all bromsverkan då vänstra mätaren stod på noll. Och bromskapaciteten landade totalt på 5%, Totalt kräver SBP 16% bromsverkan. Någon som har förslag på i vilken ände jag börjar felsöka problemet? Jag tänkte själv först o främst riva ner trummor och backar och kolla skicket, men då vänstra hjulet inte hade någon verkan misstänker jag att vajern kärvar? Har även fått klart för mig att främre vajern från spaken till fördelningen tydligen ska vara ett helvete att byta. Så jag hoppas på att denna inte påverkat utslaget... Så slutligen, i denna frågan uppskattar jag alla tips jag kan få :)

Märkte också av ett lite roligt fenomen då jag var lite "fräck" och tankade i 30% E85 samt en flaska med k-sprit för att försäkra mig om bra avgasvärden. Jag tycker bilen är bra mycket rappare nu när jag kör med etanolblandningen, kan etanolen fungera som en liten boost för motorn?

Harkel ;) /Brainy
Användarvisningsbild
av sidhabo
Handbromsen en klassiker på denna, oftast vajern ... Och som du sa, ett litet helvete att byta vad jag hört ... sluppit själv :) Jag avstod en 960 jag kollad på just av denna anledning .... plus att automaten var suspekt.
Ahh, inte kan man avstå en direktörsvagn för lite handbromsproblem :lol:

Tja efter ett oljebyte på min automat är han som "ny" i lådan, trots sina nära 27000 mil. Med lite skötsel fruktar jag inte att denna bilen skulle svika mig! Och samtidigt får man så mycket komfort i dessa bilar, så ska man hårddra det har jag haft billig körglädje i jämförelse med liknande ny bil.
960 är helt klart en skön bil. Den rör ju på sig också ;)

När det gäller vajrarna så är det tre stycken. En längre som går från handbromsspaken och slutar ovanpå bakaxeln har jag för mig. I slutet av den vajern sitter ett fäste av metall där två kortare vajrar till resp bakhjul sitter fast.

När jag bytte på min bil, för en massa år sedan, så tog jag i lite för mycket och gjorde sönder fästet. Då började helvetet.... :???: Fästet var ganska mjukt och det nya jag fick var av en helt annan kvalitet så var försiktig med det.

De korta vajrarna är inget konstigt med, ej heller trummorna när man väl fått av dem. Olja upp allting så ska nog det fungera. Gäller mest att vara försiktigt så att du inte gör sönder något.

Om du behöver byta den långa så får du ta bort mittenkonsollen, mattan bak, baksätet. Undertill behöver du lossa på bensintanken vilken kan vara jävligt att komma åt eftersom avgasröret sitter brevid tanken och mellen de två en värmeplåt och du ska upp med en extralång hylsnyckel en bra bit för att komma åt muttrarna som håller tanken. Därför klokt att göra detta om du ändå ska på avgassystemet och härja. Obs - du behöver inte koppla ur tanken, bara sänka den ett par centimeter.

Egentligen ingenting svårt med att byta handbromsvajern, bara tidsödande och småtråkigt =)

MVH

//Mr T
Så, då har långhelgerna lagt sig och allt festande därtill :P

ang. avgaset blev det en sniklösning, då jag inte tänker kosta på sportavgas i nuläget. Original mellandämpare låg på en bit över 1000 lappen, så jag mätte helt enkelt upp dämparen och köpte universal hos biltema med snarlika mått. Då rören är hela, och läckaget sitter i dämparen byter jag helt enkelt bara dämparen och besparar mig en hel del kronor på den lösningen... Med hjälp av lite svetsjobb är jobbet snart gjort!

Handbromsen undersöktes i helgen, och konstaterandet blev nya wirar båda sidor och nya backar! Har idag åkt runt och prischeckat med olika reservdelsföretag, och det visade sig att det totalt sett blev billigast på Volvo, förvånansvärt nog! Dock var wirarna över hundringen dyrare stycket i jämförelse mot Micros priser, så jag överväger att köpa wirarna på Micro och resten på Volvo...

Yepp, det är budgetlösningar just nu då jag prioriterar helt andra saker för stunden! Men gnistan för bilen kommer även den att vända tids nog, och fram tills dess hinner jag ju planera och fundera på vad jag vill sätta tänderna i... :) Fnular på ett bilbyte varav jag inte kostar på en så gammal bil alltför mycket, så det är mycket av anledningen också! Vidare diskussioner kommer när det är aktuellt.

Så Fredagen och Lördagen är avsatt till bilen, sen är det återbestiktningen som väntas på måndag!
Jag märkte precis som du att min 960 blev bra mycket rappare när jag tankade 60 liter bensin, och fyllde upp resten med E85. typ 7-8 liter. Kändes nästan som 10 hästar till. :D

Provade några veckor senare att tippa i STP injection cleaner. Å då tyckte jag att bilen blev ÄNNU piggare, men det kanske var mest psykologiskt. ;-//
Hej Alla !
Jag bytte bromswire för ca: 4 månader sedan (960-95) hos en icke auktoriserad verkstad.
Han ville göra det billigare för mig och köpte pirat delar 2 ggr som inte stämde i längd av någon andledning.
Så där ibland Mekonomen.
Så han fick köpa Volvo orginal tror hela satsen kostade 1750:- då först fungerade monteringen
helt utan problem men han fick göra jobbet 3ggr med ner tagning av tank osv.
Lagomt road var han...För allt betalade jag 3000:- med tanke på skit jobbet ( som jag visste om )
Tycker jag att det var överkommligt...... :D

Så slut ordet är Köp Orginal............................. :-)-)
Hejsan
Har bytt handbromswire på min 965 -95. Behövde inte ta ner tank eller dylikt. fäst den nya vajern mot den gamla med eltejp och dra den sedan på plats när du drar ut den gamla. Hand bromsvajern som är på 960 årsmodell 95 och framåt sitter bara på denna modellen. Numera har det clipset som nämndes tagits bort och bytts ut av en annan lösning pga materialfel i metallclipset. Mvh Hans
hasse skrev:Hejsan
Har bytt handbromswire på min 965 -95. Behövde inte ta ner tank eller dylikt. fäst den nya vajern mot den gamla med eltejp och dra den sedan på plats när du drar ut den gamla. Hand bromsvajern som är på 960 årsmodell 95 och framåt sitter bara på denna modellen. Numera har det clipset som nämndes tagits bort och bytts ut av en annan lösning pga materialfel i metallclipset. Mvh Hans
I mitt fall hadde wiern gått av helt och hållet så det fanns inga genvägar..... :wink:
quisten skrev:Hej Alla !
Jag bytte bromswire för ca: 4 månader sedan (960-95) hos en icke auktoriserad verkstad.
Han ville göra det billigare för mig och köpte pirat delar 2 ggr som inte stämde i längd av någon andledning.
Så där ibland Mekonomen.
Så han fick köpa Volvo orginal tror hela satsen kostade 1750:- då först fungerade monteringen
helt utan problem men han fick göra jobbet 3ggr med ner tagning av tank osv.
Lagomt road var han...För allt betalade jag 3000:- med tanke på skit jobbet ( som jag visste om )
Tycker jag att det var överkommligt...... :D

Så slut ordet är Köp Orginal............................. :-)-)
Jag har fått höra liknande historier om avgassystem som inte passat, där problemet framförallt låg i kröken över bakaxeln. Märkligt att inte tillverkarna lyckas tillverka prylar som håller samma mått enligt original, dom har ju redan färdiga delar att utgå ifrån... Då lär det ju löna sig att köpa original ändå :) Och allt fanns hemma på lager, så det är bara för mig att pipa in dit imorrn och handla! Tack för tipset :-)-)

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]