Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare Tjenare, Har då införskaffatmig en Volvo 740 av den senaste årsmodell, alltså 1992, När ja köppte (läs fick) den så va det en del små meck eftersom att den stått i ett par år under en gran och va helt gröön :lol:

Men efter några timmars mekkande så hoppade den så snällt igång (:
men då till felet, har lite låg tomgång (500-700rpm) och tjuvstannar gärna när man lägger i driven, (ja det är en automat) Men ja har inte den blekaste om vart Tomgångsventilen sitter ?

Jag får felkod 2-2-3, och det är ju tomgångsventilen ?
2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.
vad kan man göra åt detta ?

Men så till det konstiga, när man kört ett tag så att motorn är varm, så ligger tomgången normalt (Runt 1000 Beroende på hur mycket el man har igång)

Varför är det så ?

Sen en fråga till nu när ni ändå är i gång på att svara, ja vet att det finns överallt på detta forum, men jag har mycket på jobbet och har inte tid att leda (latmask, javet) Men nu när ni ändå är igång och skriver så;
Vilken Tempmätare är till instrumentet ? För ja får inget utslag på min mätare, men motorn blir ju uppenbart varm .
Är det den längst framm, Eller längst bak ?

Nu kanske inte alla orkar läsa denna uppsats men Tack på förhand iallafal :mrgreen: :-)-)

Ps. Kan man nollställa felkoden ? och isånnafal hur då ? Den kanske ligger kvar från jättelänge tillbaks i tiden ? För ja upplever den inte som svårstartad ? Ds.
// Sebbe
Senast redigerad av 1 MoteX740, redigerad totalt 0 gånger.
tomgångsventilen hittar du i en upphägning under insuget det är två stycken slangar och ett kontaktstycke som går in i ventilen går inte att missa den. och om jag inte missminner mig så är den givaren som sitter vid treans cylinder till styrenheten och den andre som du pratar om är till tempmätaren, men finns nog nån mer här som kan förklara det bättre
skulle också kunna vara spjällhuset som är igensotat inte helt ovanligt. och spjällhuset hittar du på insuget, ska försöka förklara lite bättre om du följer den tjocka svarta slangen från luftburken förbi luftmassemätaren och upp mot insuget strax innan spjällhuset så ansluts två eller tre mindre slangar varav en går till tomgångsventilen, spjällhuset är det där rullen till gasvajern sitter , för att få loss huset måste du lossa den stora svarta slangen som sitter med en slangklämma och sen kontaktstycket som sitter på sidan av huset in i en svart tomgångskontakt eller vad den nu heter. sen snäpper du loss staget som sitter mellan hus och gasrulle och till sist lossar du tre små muttrar som fäster huset mot insuget. när du fått loss huset så titta in i huset så ser du spjällskivan som ska, om huset är rent från sot vara så tät mot väggarna som möjligt med minsta möjliga springa mellan skiva och väggar, den går att justera med två små stjärn eller plattskruvar. bara att göra rent huset ordentligt med lämpligt rengöringsmedel jag brukar använda WD40 eller 5-56, sen monterar du tillbaka huset igen och ansluter alla slangar och kontakter.

du kan även behöva justera tomgångskontakten efter att du gjort rent huset det gör man genom att lossa två små insex skruvar som sitter på kontakten och sen flyttar kontakten för hand tills du hör ett litet klick när spjället stänger, och spjället stänger när gasrullen ligger mot tomgångsstoppet, sen drar du fast kontakten igen utan att flytta den igen.
OKej :)
Tackar och bockar, Ska kolla det imorgon när ja har lite tid över:)

Fan vilket bra forum! Annars hade man ju varit tvungen att ringa dom söta tjejerna på volvo och tjata lite på något dom inte förstår 8)
andreas88 skrev:tomgångsventilen hittar du i en upphägning under insuget det är två stycken slangar och ett kontaktstycke som går in i ventilen går inte att missa den. och om jag inte missminner mig så är den givaren som sitter vid treans cylinder till styrenheten och den andre som du pratar om är till tempmätaren, men finns nog nån mer här som kan förklara det bättre
Räknas det från lådan och frammåt? Alltså vilken cylinder som är vilken? Så om du står framför bilen så är det den tempmätaren som du ser under den näst närmsta insugskanalen som är till styrenheten ?
Och den som sitter inne bakom som är till mätaren ?
Har nu fått Felkod 2-3-2 ?
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
vad är det man ska kolla först, sökte lite på forumet men hittade inte så mycket om 2-3-2.
Jag har läckande avgassystem, men det är precis innan sista ljuddämparen, så har det gått av (=fräänt ljud) Kan det vara det? Men ja tycker det borde vara för långt bak för att den ska märka av det ?

Jag har inte märkt någon skillnad på hur den går, den svajar några 50 rpm i tomgång, men det har den alltid gjort :roll:

Ös på med idéer ! :D :D

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]