Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av alex960
hej har en 97 945 ltt som någon byggt om till fulltryck .kollade idag vattnet i expansionkärlet konstatera att när jag ger bilen gas under huven sjunker vattennivå drastiskt i expansionskärlet .nivån på vattnet stiger inte igen har kollat efter läckor men hittar inga vare sig under eller i bilen den rycker inte mer än någon annan bil heller har tidigare sett att det är blött i motorrummet på rambalken under turbon tror att det trycks ut vatten någonstans från expkärl eller anslutning till expkärl men det förklarar ju inte att nivån sjunker så drastiskt .har även sett att min ena slang till intercoolern är slapp och vid gaspådrag suger den ihop sig ???kan det påverka vattnet???,ska snarast ersätta slangen mot ett rör istället...någon som har nåt tips eller?????
Vattnet kan tryckas ut genom locket på exp. kärlet, p.g.a skjuten toppackning. Ett enkelt tips Sparkz gav mig här på forumet är att varmköra motorn, skruva dän locket och släppa ut det befintliga trycket. Sätt sedan tillbaks locket och varva motorn under ett 10-tal sekunder. Plocka sedan av locket igen, har du ett övertryck/pys redan då trycks kompressionen från cylindrarna ut i kylvattensystemet= mao. läcka i toppen!

Du har inte märkt av ovanligt mycket vitrök från avgaserna, framförallt vid kraftiga gaspådrag? Vitrök bildas ju automatiskt med kall motor, men även varm motor och kall yttertemperatur. Så det ska ju vara ett klart och synligt moln vid kraftigt pådrag! Om så är fallet kan det indikera på att kylvattnet drar ut i förbränningen...

Vi kan ju dra slutsatsen att du har läcka någonstans i kylsystemet, då nivån vid ett tätt system alltid ska vara stabil och inte sjunka avsevärt. Så för att säkerställa möjliga läckage rekomenderar jag att du provtrycker systemet, antingen själv eller på verkstad och får svart på vitt var ev. läckor sitter!
hmm får väl testa det då..kanske skulle behållt 960 :oops:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lite sjunker det när man gasar, slangen i botten på expansionskärlet går ju på nedre kylarslangen, som går rakt till pumpens sugsida.
Sparkz skrev:Lite sjunker det när man gasar, slangen i botten på expansionskärlet går ju på nedre kylarslangen, som går rakt till pumpens sugsida.
hej sparkz det sjunker cirka från max oxå halvägs ner till min när jag varvar tycker det verka mycket?? sen stiger det inte igen har kört fast på ideer nu .är det möjligt att slangen från ic till turbo kan på verka detta?slangen är rätt dålig och suger ihop sig när jag varvar jag ska sätta ett rör istället o prova om det kan hjälpa(om inte bör effekten bli bättre då den inte stryps)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det låter inte onormalt...
Turboslangen kan inte ha nåt med det att göra, den bör ju inte vara kopplad till kylvattnet :wink: Men jag antar att du menar slangen från luftfiltret till turbon som suger ihop sig. Från turbon till ic och vidare ska du ha laddtryck. Original luftfilter? Rent filter och inget som hindrar luften in i burken?
Sparkz skrev:Det låter inte onormalt...
Turboslangen kan inte ha nåt med det att göra, den bör ju inte vara kopplad till kylvattnet :wink: Men jag antar att du menar slangen från luftfiltret till turbon som suger ihop sig. Från turbon till ic och vidare ska du ha laddtryck. Original luftfilter? Rent filter och inget som hindrar luften in i burken?
nej det sitter ett sportfilter på min bil alltså slangen ja menar sitter på vänster kant av ic i toppen om du står framför bilen på höger sitter där ett typ stålrör men på vänster en slang
uppföljning kollade tidigare idag vattnet gjorde enligt tipset jag fått av metalhj och sparkz tackar så mycket vattnet försvann,men konstaterade att rutan imade igen efter ytterligare kontroll är golvet pissblöt av vatten och glykol.jag kopplade förbi värmepaketet via torpedanslutningen nu går den som den ska och drar inget vatten :D .nästa fråga vilket är vanligast att gå sönder värmekranen eller värmelementet,,,,,,kran 260kr,,element 1300kr,,, vad tror ni?
Om bilen har AC så sitter värmeventilen ute i motorrummet. Men utan AC så sitter den i bilen alldeles vid torped-genomföringen. Om du tar loss plasten under rattstången så ser du vart det läcker.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]