Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
har fått problem men min 740-90 abs lampan började lysa när jag var ute och åkte och sen när ja bromsade så märkte jag att alla däcken låser sej vad kan de vara för fel och hur lagar man det?
av Lesjö
1. Fungerar hastighetsmätaren?
2. När du startar om motorn vid stillastående - är lampan slocknad då?
3. Tänds lampan när du kommit upp i en viss hastighet?
4. Har du kollat säkringarna?
av folkrace_89
hastighetsmätaren funkar..den börjar lysa efter en stund typ 1-5km... ne ja läste att säkringen till absen sitter under instrument panelen men har inte sett den än... har läst och hört att om säkringen e sönder lyser inte lampan
Användarvisningsbild
av Jocke S.
folkrace_89 skrev:vart sitter kuggkransarna? och vad måste man ta bort för att komma åt dom?
Ta bort bromsskivorna så ser du dom...
av Lesjö
Sannolikt finns felet i framhjulen. Börja med att mäta givarna. Kommer kablar från hjulspindlarna genom innerskärmarna på resp sida. Finns en skarvkoppling på innerskärmen. Mät givaren med isärtagen koppling. Skall vara c:a 1000 ohm. Lika på båda sidor. Du kan också koppla en voltmeter (ac) på givaren. Genererar c:a 1 v vid 70 km/tim vill jag minnas. Jag vet att det är frekvensen som de mäter, men det går att kolla på detta sätt. Viktigt att det är lika på båda sidor.
Stämmer detta inte så är nog kuggkransarna upprostade tyvärr. Är inte allt för svåra att byta.
Du hittar dem enligt insändaren ovan.Kransarna är krympta på navet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Citerar: "den (lampan) börjar lysa efter en stund typ 1-5km..."

Om det vore fel resistansvärde på givare, skulle lampan lysa direkt efter start...

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]